Jesteś tutaj:
Prawo gospodarcze
15.10.2012 - Rafał Rodzeń
Kliknij, aby ocenić:
 
5/4

Jakich formalności należy dopełnić, aby otworzyć własną firmę?

Od stycznia 2012 r. założenie własnej firmy stało się dużo prostsze, niż w ubiegłych latach. Zobaczmy zatem, co dokładnie należy zrobić, aby rozpocząć własną działalność gospodarczą.

Pierwszym krokiem jest uzyskanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wniosek o wpis składamy na formularzu CEIDG-1 za pośrednictwem Internetu – wypełniamy formularz elektroniczny na stronie https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/ , albo w bardziej tradycyjny sposób, czyli poprzez osobiste złożenie pisemnego wniosku we właściwym urzędzie gminy lub drogą pocztową.

Decydując się na list polecony nie zapominajmy o poświadczeniu podpisu na składanym wniosku przez notariusza, co wyniesie około 20 zł.



Jeżeli jednak wolimy drogę elektroniczną, niezbędne w tym celu będzie posiadanie bezpiecznego elektronicznego podpisu lub skorzystanie z bezpiecznego profilu ePUAP (założenie profilu jest bezpłatne). Przykładowy koszt stworzenia bezpiecznego podpisu elektronicznego na 1 rok to około 515 zł z VAT, na 2 lata to580 zł z VAT. Podpis elektroniczny można obecnie zakupić w Krajowej Izbie Rozliczeniowej, Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, Unizeto Technologies, MobiCert, Enigma S.O.I. Z drugiej strony zakładanie profilu ePUAP, choć bezpłatne, wymaga od nas poświęcenia czasu – w celu weryfikacji zgłaszanych przez Internet danych należy udać się osobiście do urzędu właściwej gminy. Rejestracja internetowa nie jest skomplikowana (obojętnie czy dotyczy profilu ePUAP czy bezpiecznego podpisu elektronicznego), a na każdym kroku uzyskujemy pomoc w postaci prostych instrukcji.
 


Wprowadzenie zmian w zakresie rejestracji własnej firmy ma na celu przyspieszenie otwarcia działalności gospodarczej. Poprzez prawidłowe wypełnienie formularza CEIDG-1 nasza firma zostaje zgłoszona do krajowego rejestru rządowego podmiotów gospodarki narodowej, co jest równoznaczne z otrzymaniem niezbędnego numeru REGON. Jednocześnie naczelnik właściwego Urzędu Skarbowego otrzymuje wniosek o przyznanie bądź aktualizację NIP. Od tego roku nie trzeba także zgłaszać oddzielnie informacji do ZUS, wszystko zamieszcza się bowiem w jednym formularzu CEIDG-1. Wypełnienie formularza nie jest czynnością skomplikowaną, ponieważ został on sporządzony w przejrzysty sposób. Jednakże, gdyby podczas wypełniania formularza zdarzyło się nam błędnie dokonać wpisu w jakimś polu lub nie oznaczyć jakiejkolwiek wymaganej informacji, to przysługuje nam jeszcze 7 dniowy termin na ponowne złożenie wniosku. Działalność możemy rozpocząć już w dniu prawidłowego złożenia wniosku, choć określenie innego – późniejszego terminu jest także dopuszczalne.


 

Autor/Źródło: Rafał Rodzeń



Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2020 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.