- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesLikwidacja działalności gospodarczej

    Likwidacja działalności gospodarczej

    Najpierw wniosek o wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej
    W celu zgłoszenia zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca musi wypełnić wniosek CEIDG-1. Wniosek ten należy złożyć w terminie 7 dni od dnia trwałego zaprzestania działalności gospodarczej do właściwego miejscowo organu prowadzącego ewidencję działalności gospodarczej, czyli urzędu miasta lub gminy. Organ ewidencyjny ma obowiązek powiadomić o tym fakcie właściwy urząd skarbowy, ZUS oraz Urząd Statystyczny. Taki wniosek jest bowiem jednocześnie wnioskiem do Urzędu Statystycznego o wykreślenie z krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej REGON, zgłoszeniem aktualizacyjnym do urzędu skarbowego oraz odpowiednim zgłoszeniem do ZUS.

    Wykreślenie z urzędu

    Wykreślenie z CEIDG może nastąpić również z urzędu. Ma to miejsce w przypadku gdy:

    • prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej w zgłoszeniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę,
    • stwierdzono trwałe zaprzestanie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej,
    • przedsiębiorca przekształcił się w jednoosobową spółkę kapitałową i został wpisany do rejestru przedsiębiorców,
    • nie został złożony wniosek o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej przed upływem okresu 24 miesięcy od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
    • przedsiębiorca zagraniczny utracił uprawnienia do wykonywania działalności gospodarczej,
    • wpis do ewidencji został dokonany z naruszeniem prawa


    Wykreślenie z CEIDG
    następuje w drodze decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

    Spółki

    W przypadku spółki cywilnej wniosek o wykreślenie powinien złożyć każdy wspólnik w swoim imieniu. Likwidacja spółek posiadających osobowość prawną jest odrębnym postępowaniem, które przeprowadzane jest zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 10 sierpnia 1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. 2007r. Nr 168 poz. 1186 ze zm.), Ustawy z dnia o rachunkowości i w głównej mierze Ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000r., Nr 94, poz. 1037 ze zm.)

    Podatek dochodowy od osób fizycznych

    Z chwilą likwidacji działalności gospodarczej nie trzeba ustalać dochodu podatkowego na ten dzień a co za tym idzie rozliczać się z podatku dochodowego. W przypadku likwidacji, w tym także w formie spółki niebędącej osobą prawną, lub wystąpienia wspólnika ze spółki niebędącej osobą prawną, należy jedynie sporządzić wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej lub na dzień wystąpienia wspólnika z takiej spółki. Wykaz powinien zawierać co najmniej następujące dane:

    • iczbę porządkową,
    • określenie (nazwę) składnika majątku,
    • datę nabycia składnika majątku,
    • kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych
      na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
    • wartość początkową, metodę amortyzacji oraz sumę odpisów amortyzacyjnych,
    • wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji

    Wykazu nie przekazuje się do urzędu skarbowego ale pozostawia w dokumentach firmy. Opodatkowanie pozostałych na dzień likwidacji składników majątkowych następuje dopiero z chwilą odpłatnego zbycia tych składników. W momencie należy ustalić dochód podatkowy z odpłatnego zbycia składników majątku w wysokości różnicy pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia a wydatkami na nabycie zbywanych składników, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie. Przychody z odpłatnego zbycia tych składników zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej.

    Podatek VAT
    Przedsiębiorca, który był płatnikiem podatku VAT musi sporządzić spis z natury (remanent likwidacyjny) i złożyć formularz VAT-Z o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spis z natury sporządza się na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu lub na dzień rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej. W remanencie likwidacyjnym na potrzeby VAT, należy objąć wszystkie towary wyprodukowane przez daną firmę, jak również towary nabyte, które nie stanowiły przedmiotu sprzedaży lub dostawy. Wszystkie towary powinny być wykazane albo w cenach nabycia, albo po cenach wytworzenia. Uwzględnia się wyłącznie te towary, w których przypadku przysługiwało obniżenie wartości podatku należnego. Spisu z natury nie muszą sporządzać przedsiębiorcy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000,-zł. Przedsiębiorca powinien sporządzić deklarację podatkową za okres obejmujący dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Do deklaracji trzeba dołączyć informację o dokonanym spisie z natury. Wypełniony formularz VAT-Z należy złożyć w terminie siedmiu dni od momentu likwidacji.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE