- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej

    Znak towarowy

    Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Może to być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy.

    Kwestie związane ze znakiem towarowym są uregulowane w Ustawie z dnia 30 czerwca 2000r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003r., Nr 119, poz.1117 ze zm.). Zadaniem znaku towarowego jest ochrona towarów oraz oznaczonych nim usług. Jego rejestracja pomaga chronić przedsiębiorcę przed nieuczciwymi konkurentami, którzy podrabiają jego produkty, obniżając ich jakość przez co traci on zaufanie konsumentów. Aby uzyskać formalną ochronę znaku towarowego czyli prawo ochronne, należy zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym.

    Prawo ochronne może być udzielone na każdy znak towarowy. Znak towarowy nie może jednak naruszać praw osobistych lub majątkowych osób trzecich oraz nie powinien być sprzeczny z prawem, porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami. Nie może także wprowadzać klientów w błąd, w szczególności co do charakteru i jakości towaru. Nie powinien także być zgłoszony w złej wierze oraz nie może między innymi zawierać nazwy, skrótów, symboli państwowych Polski lub innych państw. Pierwszeństwo do uzyskania prawa ochronnego takiego znaku oznacza się według daty zgłoszenia w Urzędzie Patentowym. 

    Zgłoszenie uważa się za dokonane w dniu, w którym wpłynęło ono do Urzędu Patentowego z zachowaniem formy pisemnej również za pomocą telefaksu lub w postaci elektronicznej. Pierwszeństwo to jest zbywalne i podlega dziedziczeniu. Urząd Patentowy wydaje decyzję o udzieleniu prawa ochronnego, jeżeli nie stwierdzi braku ustawowych warunków wymaganych do uzyskania tego prawa. Udzielone prawo ochronne na znak towarowy podlega wpisowi do rejestru znaków towarowych. Poza tym udzielenie tego prawa stwierdza się przez wydanie świadectwa ochronnego na znak towarowy. Poprzez uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy przedsiębiorca nabywa wyłączne prawo do jego używania w sposób zarobkowy i zawodowy na całym obszarze Polski.

    Czas tej ochrony wynosi dziesięć lat od momentu zgłoszenia znaku w Urzędzie Patentowym. Na wniosek uprawnionego prawo to może być przedłużone dla wszystkich lub części towarów na kolejne okresy dziesięcioletnie. Taki wniosek powinien być złożony przed końcem upływającego okresu ochrony, jednak nie wcześniej niż na rok przed jego upływem. Za dodatkową opłatą przedsiębiorca może złożyć taki wniosek również w ciągu sześciu miesięcy po upływie okresu dotychczasowej ochrony.

    Przedsiębiorca uprawniony do używania znaku towarowego ma przede wszystkim prawo do jego umieszczenia na towarach objętych rejestracją lub ich opakowaniu i wprowadzania tak oznaczonych towarów do obrotu gospodarczego oraz  ich importu lub eksportu. Może także oferować lub świadczyć usługi pod tym znakiem. Znak towarowy może zostać zatem umieszczony jedynie na tych towarach, które zostały objęte rejestracją. Używanie znaku towarowego polega również na zamieszczaniu znaku na dokumentach związanych z wprowadzaniem tych towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług objętych ochroną. Prawo do używania znaku towarowego uprawnia także przedsiębiorcę posługiwania się nim w celach reklamowych.

    Prawo to może zostać unieważnione, w całości lub w części, na wniosek każdej osoby, która ma w tym interes prawny. Osoba ta musi jednak wykazać, że nie zostały spełnione ustawowe warunki wymagane do uzyskania tego prawa. W interesie publicznym z takim wnioskiem może również wystąpić Prokurator Generalny lub Prezes Urzędu Patentowego. Mogą oni również przystąpić do toczącego się postępowania w sprawie.

    Prawo ochronne na znak towarowy wygasa na skutek upływu okresu, na który zostało udzielone. Uprawniony do znaku może również zrzec się tego prawa przed Urzędem Patentowym, za zgodą osób, którym służą na nim prawa. Prawo to wygasa także z powodu nieużywania znaku towarowego nieprzerwanie przez okres 5-ciu lat, chyba że istnieją ważne powody jego nieużywania. Wygaśnięcie prawa ochronnego ma miejsce także w sytuacji, gdy na skutek działań lub zaniedbań uprawnionego znak utracił swoje cechy charakterystyczne lub zaczął wprowadzać odbiorców w błąd. Prawo to ustaje również w przypadku wykreślenia z właściwego rejestru podmiotu mającego osobowość prawną, któremu przysługiwało prawo ochronne na znak towarowy. Unieważnienie albo wygaśnięcie prawa ochronnego podlega wpisowi do rejestru znaków towarowych.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE