- Reklama -
czwartek, 18 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesZakaz reklamy aptek

    Zakaz reklamy aptek

    Zmiany w ustawie refundacyjnej, które weszły w życie 1 stycznia br., zakazujące reklamy aptek, są niezgodne z Konstytucją oraz prawem europejskim i nie znajdują uzasadnienia w świetle deklarowanego przez ustawodawcę celu wprowadzanych ograniczeń. Całkowity zakaz reklamy aptek nie służy bowiem ani ochronie zdrowia, ani finansom publicznym. Jego wprowadzenie negatywnie wpływa na funkcjonowanie wielu firm, a także sektor finansów publicznych, rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz warunki życia ludności, które to aspekty ustawodawca powinien wziąć pod uwagę dokonując oceny skutków regulacji.

    „Boimy się, że utrzymanie obecnego zakazu reklamy aptek doprowadzi w krótkim czasie do znacznego pogorszenia ich sytuacji ekonomicznej, skutkując także utrudnieniem dostępu pacjentów do leków, w tym refundowanych, a także obniżeniem standardu opieki aptekarskiej” – mówi Jacek Adamski, dyrektor departamentu ekonomicznego PKPP Lewiatan.

    Lewiatan popiera wprowadzenie w ustawie refundacyjnej zasady sztywnych cen i marż oraz funkcjonowania Komisji Ekonomicznej. Nie krytykuje również zakazu reklamy i organizowania promocji leków i wyrobów medycznych objętych refundacją ze środków publicznych. „Nie akceptujemy natomiast rozciągnięcia zakazu reklamy na całą pozostałą sferę działalności aptek, która odbywa się bez udziału środków państwowych. Przepis o zakazie reklamy aptek może być w przyszłości uchylony w wyniku ewentualnego postanowienia Trybunału Konstytucyjnego. Działania w tym kierunku, poprzez Rzecznika Praw Obywatelskich, zostały już podjęte przez inne organizacje i są wspierane przez PKPP Lewiatan. Zajmie to jednak sporo czasu, natomiast polscy pacjenci i aptekarze potrzebują właściwych przepisów prawnych już dziś. Dlatego zgłaszamy propozycję zniesienia zakazu reklamy aptek w nowelizowanej właśnie ustawie. Nie czekajmy na protest społeczny aptekarzy, jak w przypadku kryzysu „pieczątkowego” – dodaje Jacek Adamski.

    Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE