- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoCo powinien zawierać regulamin pracy?

    Co powinien zawierać regulamin pracy?

    Kiedy pracodawca nie musi ustanowić regulaminu pracy?

    Pracodawca nie musi wydawać regulaminu pracy w dwóch przypadkach. Pierwszy przypadek, odnosi się do sytuacji, w której obowiązki stron dotyczące organizacji i porządku w procesie pracy są uregulowane w układzie zbiorowym pracy (zarówno ponadzakładowym, jak i zakładowym układem zbiorowym). Drugi przypadek dotyczy sytuacji, w której pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników. Co istotne, liczba ta określa zarówno pełnoetatowych pracowników, jak i pracowników, którzy są zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy.

    UWAGA!
    Jeśli pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników, to jest zobowiązany do tego, aby pisemnie przekazać im informacje – nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, o:

    • obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
    • częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
    • wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
    • obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
    • układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty,
      a jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy – dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

    Należy także podkreślić, że jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 7 lutego 2007 roku (sygn. akt I PK 221/06) w zakładzie pracy, w którym nie ma obowiązku wprowadzenia regulaminu pracy, ustalenie elementów organizacji i porządku pracy, w tym sposobu potwierdzania obecności w pracy, następuje w drodze poleceń pracodawcy. Teza ta wydaje się jednak nazbyt ogólna, należy bowiem pamiętać, że w przypadku braku regulaminu pracy systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy powinny być ustalone w obwieszczeniu, o którym mowa w art. 150 § 1 k.p. Przy czym warto mieć na uwadze, że jeśli nie ma obowiązku wydania regulaminu pracy, to system i rozkład czasu pracy oraz okres rozliczeniowy pracodawca ustala – zgodnie z art. 150 § 1 kodeksu pracy – w obwieszczeniu.

     

    Elementy regulaminu pracy

    Regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:

    • organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej,
    • systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy,
    • porę nocną,
    • termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia,
    • wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom,
    • rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego,
    • wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe,
    • obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą,
    • przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

    Regulamin pracy powinien zawierać również informacje o karach stosowanych zgodnie z art. 108 z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników. Wobec tego, pracodawca powinien w regulaminie pracy określić, czy w jego zakładzie pracy stosowane są wszystkie kary, czyli kara upomnienia, kara nagany oraz kara pieniężna.

    Powyżej wymieniony katalog elementów regulaminu pracy nie jest zamknięty. Oznacza to, że pracodawca może w regulaminie zawrzeć również postanowienia dotyczące innych zagadnień, które nie zostały wymienione powyżej.

     

    Czy regulamin pracy należy uzgadniać z pracownikami?

    Pracodawca ustala regulamin pracy w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową. W razie nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie, a także w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy ustala pracodawca.

     

    Kiedy wchodzą w życie postanowienia regulaminu pracy?

    Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Pracodawca jest zobowiązany zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy przed rozpoczęciem przez niego pracy.


    Podstawa prawna:
    art. 104 – 1044, art. 150 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. 1974 nr 24 poz. 141)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE