- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoNietrzeźwy pracownik

    Nietrzeźwy pracownik

    Zakaz spożywania alkoholu w pracy

    Warto wiedzieć, że przepisy wyraźnie zabraniają sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie zakładów pracy. W sytuacji, gdy zachodzi podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał go w czasie pracy, kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona mają obowiązek niedopuszczenia go do pracy. Takie same uprawnienia przysługują także organowi nadrzędnemu nad danym zakładem pracy oraz organowi uprawnionemu do przeprowadzenia kontroli zakładu pracy. Trzeba pamiętać, że podejrzenie spożycia alkoholu musi być uzasadnione, ponadto okoliczności stanowiące podstawę decyzji powinny być podane pracownikowi do wiadomości. Co ważne, wydanie przez pracodawcę polecenia zaprzestania pracy nie wymaga w tym przypadku zachowania szczególnej formy.

    Badanie stanu trzeźwości pracownika

    Jeżeli pracownik został odsunięty od pracy z w/w powodów pracodawca, osoba przez niego upoważniona lub też sam pracownik może zażądać badania stanu trzeźwości. Takie badanie przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego, np. policja lub straż miejska. Zabieg pobrania krwi wykonuje fachowy pracownik służby zdrowia. Badanie stanu trzeźwości może obejmować badanie wydychanego powietrza, badanie krwi lub badanie moczu. W miarę możliwości badanie wydychanego powietrza powinno być przeprowadzone przed innymi badaniami.  

    Doprowadzenie do izby wytrzeźwień

    Pracownik w stanie nietrzeźwości, który swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia w zakładzie pracy, znajduje się w okolicznościach zagrażających jego życiu lub zdrowiu albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób, może zostać doprowadzony do izby wytrzeźwień, innej właściwej placówki, podmiotu leczniczego albo do miejsca zamieszkania lub pobytu. W razie braku izby wytrzeźwień lub placówki taka osoba może być doprowadzona do jednostki policji. Pracownik doprowadzony do izby wytrzeźwień lub jednostki policji pozostaje tam aż do wytrzeźwienia, nie dłużej jednak niż 24 godziny. 

    Naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych

    W przypadku, gdy okaże się, że pracownik znajdował się pod wpływem alkoholu, mogą mu grozić poważne konsekwencje. Ponieważ stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy jest naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych, może być to przyczyną rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę z jego winy bez wypowiedzenia. Jeżeli pracodawca nie chce mimo wszystko zwolnić pracownika  może zastosować wobec niego kary porządkowe czyli upomnienie, naganę oraz karę pieniężną. Dobór odpowiedniej kary należy do pracodawcy. W sytuacji, gdy w następstwie niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych w związku z wprowadzeniem się przez pracownika w stan nietrzeźwości pracodawca poniesie szkodę, pracownik może być pociągnięty do odpowiedzialności materialnej. Oznacza to, że będzie miał on obowiązek naprawienia powstałej szkody. 

    Kara za wykroczenie

    Należy pamiętać, że niezależnie od powyższego, spożywanie napojów alkoholowych w zakładzie pracy stanowi wykroczenie, za które grozi kara grzywny w wysokości 100,-zł. Co ważne, karalne jest również usiłowanie popełnienia tego wykroczenia.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE