- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoZatrudnianie bezrobotnego z urzędu pracy

    Zatrudnianie bezrobotnego z urzędu pracy

    Zatrudnienie bezrobotnego jest oczywiście podstawą do wykreślenia z rejestru prowadzonego przez określony urząd pracy. Nowa praca to nie tylko korzyści dla nowo zatrudnionej osoby, polski system prawny przewiduje bowiem szereg uprawnień dla pracodawcy, który zdecyduje się przyjąć do swojego zespołu dotychczasowego bezrobotnego.

    Podstawowym aktem prawnym regulującym pracę urzędów pracy jest oczywiście ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z regulacją jej art. 33 ust. 3, bezrobotny ma obowiązek zgłaszania się do właściwego powiatowego urzędu pracy w wyznaczonym przez urząd terminie w celu przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy proponowanej przez urząd lub w innym celu wynikającym z ustawy i określonym przez urząd pracy, w tym potwierdzenia gotowości do podjęcia pracy. Pamiętajmy, że odmowa podjęcia pracy przez bezrobotnego w sytuacji, gdy urząd dysponuje odpowiednimi ofertami zatrudnienia, skutkuje skreśleniem danej osoby z listy bezrobotnych.

    Zatrudnienie bezrobotnego z urzędu pracy może przybrać postać przygotowania do zawodu lub prac interwencyjnych. Są to jedne z najpopularniejszych form zdobycia zatrudniania za pośrednictwem UP. Warto w tym miejscu podkreślić, że urząd ma możliwość sfinansowania kosztów utworzenia stanowiska pracy dla nowego pracownika. W stosunku do osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy:

    • bezrobotnych do 25 roku życia,
    • bezrobotnych długotrwale albo po zakończeniu realizacji kontraktu socjalnego albo kobiet, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka,
    • bezrobotnych powyżej 50 roku życia,
    • bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego,
    • bezrobotnych samotnie wychowujących co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia,
    • bezrobotnych, którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudnienia,
    • bezrobotnych niepełnosprawnych

    – mogą być stosowane szczególne formy aktywizacji zawodowej związane z zagadnieniem zatrudnienia, jednym z przykładów jest oczywiście staż. Zgodnie z regulacją art. 50 omawianej ustawy, powiatowy urząd pracy w okresie do 6 miesięcy od dnia rejestracji powinien przedstawić bezrobotnym należącym do w/w kategorii propozycję zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, szkolenia, stażu, odbycia przygotowania zawodowego dorosłych lub zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych. Bezrobotnym korzystającym ze świadczeń pomocy społecznej, powiatowy urząd pracy w okresie 6 miesięcy od dnia utraty prawa do zasiłku z powodu upływu okresu jego pobierania, a w przypadku bezrobotnych bez prawa do zasiłku w okresie 6 miesięcy od dnia rejestracji:

    • powinien przedstawić propozycję zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, szkolenia, stażu, odbycia przygotowania zawodowego dorosłych, zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych lub
    • na wniosek ośrodka pomocy społecznej może skierować do uczestnictwa w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielnienia, lokalnym programie pomocy społecznej, o których mowa w przepisach o pomocy społecznej, lub uczestnictwa w indywidualnym programie zatrudnienia socjalnego, o którym mowa w przepisach o zatrudnieniu socjalnym.

    Warto zaznaczyć w tym miejscu, że starosta zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych na okres do 6 miesięcy skierowanych bezrobotnych należących do szczególnej grupy na rynku pracy, część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty zasiłku określonej w art. 72 ust. 1 ustawy, obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia. Starosta zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych co najmniej w połowie wymiaru czasu pracy na okres do 6 miesięcy skierowanych bezrobotnych należących do szczególnej grupy na rynku pracy, część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdą osobę bezrobotną. Starosta może dokonywać, w zakresie i na zasadach określonych powyżej, zwrotu poniesionych przez pracodawcę kosztów z tytułu zatrudnienia na okres do 12 miesięcy skierowanych bezrobotnych należących do szczególnej grupy na rynku pracy, w ramach prac interwencyjnych, w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdego bezrobotnego, jeżeli refundacja obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc ich zatrudnienia. Jeżeli pracodawca bezpośrednio po zakończeniu prac interwencyjnych trwających co najmniej 6 miesięcy zatrudniał skierowanego bezrobotnego przez okres dalszych 6 miesięcy i po upływie tego okresu dalej go zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy, starosta może przyznać pracodawcy jednorazową refundację wynagrodzenia w wysokości uprzednio uzgodnionej, nie wyższej jednak niż 150% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu spełnienia tego warunku. Starosta, kierując bezrobotnego do prac interwencyjnych, ma obowiązek wziąć pod uwagę jego wiek, stan zdrowia oraz rodzaje uprzednio wykonywanej pracy.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE