- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoKiedy należy poinformować inspekcję pracy o rozpoczęciu działalności gospodarczej?

    Kiedy należy poinformować inspekcję pracy o rozpoczęciu działalności gospodarczej?

    Zgodnie z treścią art. 209 Kodeksu pracy, pracodawca rozpoczynający działalność jest obowiązany, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności, zawiadomić na piśmie właściwego okręgowego inspektora pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Powyższy obowiązek ciąży na pracodawcy odpowiednio w razie zmiany miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, zwłaszcza zmiany technologii lub profilu produkcji, jeżeli zmiana technologii może powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników. Właściwy okręgowy inspektor pracy lub właściwy państwowy inspektor sanitarny może zobowiązać pracodawcę prowadzącego działalność powodującą szczególne zagrożenia dla zdrowia lub życia pracowników do okresowej aktualizacji powyższej informacji. Pamiętajmy, że powyższe obowiązki zaczynają ciążyć na przedsiębiorcy wraz z momentem zatrudnienia pierwszego pracownika, jeżeli jednak wykonywana działalność gospodarcza jest jednoosobowa, to obowiązek taki powstaje wraz z jej rozpoczęciem, czyli wpisaniem przedsiębiorstwa do właściwego rejestru. Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy z dnia 13 sierpnia 2009 r. (sygn. KPGIP 2009/08/13-2), obowiązek powiadomienia okręgowego inspektora pracy właściwego ze względu na miejsce położenia odrębnej jednostki powstaje wraz z uzyskaniem przez nią statusu pracodawcy i numeru REGON – jest to bowiem sytuacji, gdy przedsiębiorca rozpoczyna nową działalność i staje się odrębnym podmiotem gospodarczym.
     

    Warto w tym miejscu wskazać jakich informacji przedsiębiorca nie musi przekazywać. Dotyczy do środków i procedur przyjętych dla spełnienia wymagań, które wynikają z przepisów BHP dla prowadzonej działalności gospodarczej, przewidywanej liczby pracowników, zaprzestania działalności oraz likwidacji zakładu pracy.

    Zgłoszenia dokonuje się albo w formie pisemnej, albo też za pośrednictwem Internetu na stornie właściwych okręgowych inspektoratów pracy. Pamiętajmy, że Państwowa Inspekcja Pracy ma prawo do przeprowadzenia kontroli w firmach i tym samym może badać czy przedsiębiorcy dopełniają powyższego obowiązku informacyjnego.

     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE