- Reklama -
środa, 27 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBankiKonsekwencje spożywania alkoholu w pracy

    Konsekwencje spożywania alkoholu w pracy

    Zagadnienia z tym związane są uregulowane w Ustawie z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007r., Nr 70, poz. 473 ze zm.), Rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Polityki Społecznej z 6 maja 1983r. w sprawie warunków i sposobu dokonywania badań na zawartość alkoholu w organizmie (Dz. U. z 1983r., Nr 25, poz. 117) oraz Ustawie z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1974r., Nr 24, poz. 141 ze zm.).

    Przepisy wyraźnie zabraniają  sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie zakładów pracy. Jeżeli zachodzi podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał go w czasie pracy, kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona mają obowiązek niedopuszczenia go do pracy.

    Takie same uprawnienia przysługują także organowi nadrzędnemu nad danym zakładem pracy oraz organowi uprawnionemu do przeprowadzenia kontroli zakładu pracy. Podejrzenie spożycia alkoholu musi być uzasadnione, ponadto okoliczności stanowiące podstawę decyzji powinny być podane pracownikowi do wiadomości. Wydanie przez pracodawcę polecenia zaprzestania pracy nie wymaga w tym przypadku zachowania szczególnej formy.

     

     

    W tej sytuacji pracodawca, osoba przez niego upoważniona lub też sam pracownik może zażądać badania stanu trzeźwości.

    Takie badanie przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego, np. policja lub straż miejska. Zabieg pobrania krwi wykonuje fachowy pracownik służby zdrowia. Badanie stanu trzeźwości może obejmować badanie wydychanego powietrza, badanie krwi lub badanie moczu. W miarę możliwości badanie wydychanego powietrza powinno być przeprowadzone przed innymi badaniami.

     

     

    Pracownik w stanie nietrzeźwości, który swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia w zakładzie pracy, znajduje się w okolicznościach zagrażających jego życiu lub zdrowiu albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób, może zostać doprowadzony do izby wytrzeźwień, podmiotu leczniczego lub innej właściwej placówki utworzonej lub wskazanej przez jednostkę samorządu terytorialnego albo do miejsca zamieszkania lub pobytu.

    W razie braku izby wytrzeźwień taka osoba może być doprowadzona do jednostki policji. Pracownik doprowadzony do izby wytrzeźwień lub jednostki policji pozostaje tam aż do wytrzeźwienia, nie dłużej jednak niż 24 godziny.

    Jeżeli zostanie wykazane, że pracownik znajdował się pod wpływem alkoholu, mogą mu grozić różnorakie konsekwencje.

    Ponieważ stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy jest naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych, może być to przyczyną rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę z jego winy bez wypowiedzenia. W sytuacji, gdy pracodawca nie chce mimo wszystko zwolnić pracownika  może zastosować wobec niego kary porządkowe czyli upomnienie, naganę oraz karę pieniężną. Dobór odpowiedniej kary należy do pracodawcy. Jeśli w następstwie niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych w związku z wprowadzeniem się przez pracownika w stan nietrzeźwości pracodawca poniesie szkodę, pracownik może być pociągnięty do odpowiedzialności materialnej. Oznacza to, że będzie miał on obowiązek naprawienia powstałej szkody.

    Niezależnie od powyższego, spożywanie napojów alkoholowych w zakładzie pracy stanowi wykroczenie, za które grozi kara grzywny.

    Karalne jest również usiłowanie popełnienia tego wykroczenia.

     

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE