- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaFormularze ZUSKoniec bietów lotniczych za 1 zł

    Koniec bietów lotniczych za 1 zł

    Na mocy tego rozporządzenia każdy przewoźnik został zobowiązany do rzetelnego podawania ostatecznej ceny biletu, która musi uwzględniać wysokość taryfy, stawki lotniczej, wszystkich podatków oraz dopłat znanych w chwili prezentowania oferty. Konsumenci mają prawo oczekiwać wyszczególnienia poszczególnych rodzajów opłat oraz podania im ostatecznej ceny już na etapie rezerwacji, a także wyraźnej, przejrzystej i jednoznacznej informacji o wszystkich opcjonalnych dopłatach. Na ostateczną cenę biletu składają się taryfy lub stawki lotnicze, podatki, opłaty lotniskowe oraz inne dopłaty. Z doświadczenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że przewoźnicy nie zawsze rzetelnie informują o należnościach, które pasażerowie zobowiązani są ponieść. Problem dotyczy w szczególności ofert promocyjnych. Linie lotnicze informując podróżnych o ostatecznej cenie biletu wielokrotnie nie podawały rzeczywistej wysokości poszczególnych opłat ukrywając należne marże i inne koszty w opłatach lotniskowych. Te ostatnie, zgodnie z definicją, pobierane są od przewoźników przez zarządzających lotniskiem za wykonywanie m. in. usług związanych z obsługą pasażerów, ale także startu czy lądowania.

    Dzięki nowym przepisom pasażerowie będą informowani o tym, jaką część ceny biletu stanowi wynagrodzenie przewoźnika, a jaką rzeczywisty koszt związany z organizacją przelotu. Pozwoli to podróżnym porównać oferty dostępne na rynku. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspólnie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego będzie kontrolować głównie strony internetowe, przez które podróżni najczęściej kupują bilety.

    Należy w tym miejscu przypomnieć również, że jeżeli lot się opóźnia, pasażerowie mają prawo do bezpłatnych posiłków, napojów oraz innych świadczeń. W razie potrzeby przewoźnik musi zapewnić także hotel łącznie z transportem. W sytuacji, gdy odwołano nasz lot mamy prawo do zwrotu kosztów biletu lub zaoferowania innego połączenia. Ponadto możemy domagać się odszkodowania, gdy powiadomienie o odwołaniu nastąpiło zbyt późno. Jeżeli przedsiębiorca odmówi pasażerowi któregokolwiek z wyżej wymienionych praw, należy niezwłocznie złożyć pisemną skargę i uzyskać potwierdzenie jej złożenia. W sprawach odwołania lotu, znacznego opóźnienia rejsu oraz odmowy przyjęcia na pokład samolotu pomoże Komisja Ochrony Praw Pasażerów działająca przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
    Konsument ma również prawo do wystąpienia o odszkodowanie za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub utratę bagażu podczas lotu. Roszczenia dotyczące uszkodzonego bagażu należy zgłosić w terminie 7 dni od daty jego odbioru, a w przypadku bagażu opóźnionego – w terminie 21 dni. Rozporządzenie wprowadza też jednolite i surowe zasady odnośnie do koncesji na świadczenie usług transportu lotniczego. Firmy będą nadzorowane przez władze krajowe "z takim samym rygorem we wszystkich państwach członkowskich". Leasing samolotów zarejestrowanych w UE będzie łatwiejszy, choć wprowadzone zostały bardziej surowe wymagania dotyczące leasingu samolotów z krajów trzecich w celu zapewnienia standardów bezpieczeństwa.

    W razie indywidualnych problemów z liniami lotniczymi poszkodowani pasażerowie mogą zwrócić się do wyspecjalizowanych instytucji zajmujących się ochroną ich praw, w szczególności organizacji pozarządowych: Federacji Konsumentów i Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Wsparcia w rozwiązaniu sporów transgranicznych w trybie pozasądowym udzieli nam także Europejskie Centrum Konsumenckie, powstałe na podstawie umowy pomiędzy UOKiK, a Komisją Europejską. Bezpłatną pomoc oferują również powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów.

     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE