- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej

    Emisja reklam alkoholu – dozwolona?

    Zaproponowane zmiany w ustawie mają na celu poprawienie funkcjonowania gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. Ze względu na istotne różnice w zakresie kwalifikacji członków komisji proponuje się określenie rozporządzeniem ministra właściwego do spraw zdrowia ramowego programu szkolenia, które powinien ukończyć członek komisji oraz czasu na realizację poszczególnych bloków tematycznych w ramach tego programu. Wprowadzono również propozycję przepisu, z którego wynika, że gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych działa na podstawie regulaminu zatwierdzanego przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Ponadto z uwagi na fakt, iż w ok. ¾ rodzin z problemem alkoholowym dochodzi do aktów przemocy zobowiązano gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych do podejmowania w ramach procedury zobowiązania do poddania się leczeniu odwykowemu działań zmierzających do ustalenia czy osoba, będąca przedmiotem tego postępowania przyczynia się do niewydolności rodziny w zakresie pełnienia przez nią funkcji rodzicielskich a także czy stosuje przemoc wobec członków rodziny. W razie wystąpienia podejrzeń, co do występowania przemocy w rodzinie z problemem alkoholowym gminna komisja zobligowana została do podjęcia interwencji przez zawiadomienie właściwych organów, instytucji lub organizacji oraz inicjuje organizowanie pomocy ofiarom przemocy. Należy, zatem zauważyć, iż projektodawca nakłada na gminną komisję jedynie obowiązek wstępnego ustalenia podejrzenia występowania w danej rodzinie aktów przemocy domowej i następnie przekazania sprawy podmiotowi profesjonalnie zajmującemu się prowadzeniem działań w przedmiotowym obszarze.

    Kolejna propozycja wprowadza dopuszczalność emisji reklam i promocji piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze wyłącznie w godzinach między 23.00 a 6.00. Zmiana ta podyktowana jest potrzebą ograniczenia wpływu reklam i promocji piwa na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu. Jest to propozycja powrotu do poprzedniej regulacji. Po roku, 2002 kiedy to zwiększono liczbę godzin, w jakich dopuszczalna jest emisja filmów reklamowych, promujących piwo liczba emisji wyżej wymienionych filmów reklamowych wzrosła z ponad 10 tys. do ponad 30 tys. W Polsce dotychczas nikt nie przeprowadzał badań dotyczących wpływu reklam na zachowanie młodzieży. Jednakże zgodnie z informacjami zamieszczonymi w raporcie sporządzonym dla Komisji Europejskiej przez Petera Anderson’a i Bena Baumberg’a w listopadzie 2005 roku reklama napojów alkoholowych ma znaczący wpływ na wielkość spożycia tychże napojów w danym kraju. Z przytaczanych w raporcie badań wynika, że w państwach o częściowych ograniczeniach reklamy napojów alkoholowych poziom spożycia tychże napojów jest niższy aż o 16% od spożycia alkoholu w państwach, w których brak jest takich ograniczeń.
     

    Przepisy projektu dostosowują treść przepisu zabraniającego sprzedaży podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie szkół do innych przepisów prawa. Proponuje się również wprowadzenie zakazu sprzedaży, podawania alkoholowych spożywania napojów alkoholowych na terenie stadionów i innych obiektów sportowych – podczas trwania imprez sportowych oraz w handlu obwoźnym i obnośnym. Celem wprowadzenia tego przepisu jest poprawa bezpieczeństwa na stadionach, szczególnie podczas imprez sportowych o charakterze masowym. Zgodnie z aktualnie obowiązującym art. 14 ust. 5 ustawy, sprzedaż napojów alkoholowych – głównie piwa – o zawartości poniżej 4,5% alkoholu, może odbywać się bez zezwolenia.

    www.SerwisPrawa.pl

    ZLEĆ NAM ODZYSKANIE TWOICH PIENIĘDZY / PROWADZENIE SPRAWY / PRZYGOTOWANIE PISMA (więcej szczegółów – http://www.serwisprawa.pl/zlec-sprawe-adwokatowi).

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE