- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoOpłaty windykacyjne powinny odpowiadać kosztom związanym z odzyskaniem należności...

    Opłaty windykacyjne powinny odpowiadać kosztom związanym z odzyskaniem należności…

    Konsumenci twierdzili, że działalność tego przedsiębiorcy narusza ich interesy, między innymi wskutek błędnego oznakowania parkingów, co może wprowadzać w błąd oraz pobierania nieuzasadnionych, dodatkowych opłat z tytułu nie wykupienia biletu w parkomacie, która wynosił 50-80 zł oraz dodatkowo opłaty administracyjnej w wysokości 150 zł.

    Wezwanie do zapłaty dodatkowej opłaty

    Postępowanie wszczęte przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazało, że konsumenci, którzy zostawili samochód na parkingu Europark bez wykupienia biletu znajdowali za wycieraczką wezwanie do uiszczenia w ciągu dwóch tygodni dodatkowej opłaty. W sytuacji, gdy należność za parking nie została uregulowana we wskazanym terminie właściciel auta otrzymywał wezwanie do zapłaty pocztą wraz z żądaniem uregulowania dodatkowo kosztów windykacji w wysokości 150 zł, jako opłaty administracyjnej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował wysokość i sposób obliczania tej opłaty.

    Wysokość opłaty dodatkowej za naruszenie regulaminu parkingu

    Z pism składanych przez Europark w postępowaniu wyjaśniającym wynika, że podstawą nałożenia opłaty dodatkowej w kwocie 50 zł lub 80 zł stanowiło naruszenie regulaminu parkingu, zgodnie z którym „Opłata dodatkowa jest oficjalną nazwą grzywny wystawianej przez firmę parkingową w oparciu o prawo cywilne. Opłata dodatkowa wynika z braku zapłaty za parkowanie lub złamanie postanowień regulaminu parkingu. Zadaniem opłaty dodatkowej jest motywowanie kierowców do użytkowania miejsc parkingowych zgodnie z zasadami zawartymi w regulaminie parkingu” (www.europark.net.pl )”. Z kolei według wyjaśnień złożonych przez Spółkę opłata administracyjna „zwiększa karę nałożoną na użytkownika pojazdu zgodnie z Regulaminem parkingu”. Przedsiębiorca podał również, że opłata administracyjna jest opłatą zryczałtowaną dla każdego z kierowców, który zlekceważył Regulamin Parkingu i druk opłaty dodatkowej. Wysokość tej opłata jest ustalona zgodnie z polityką firmy i została określona „w oparciu o wysokość kosztów pozyskania informacji o właścicielu pojazdu, kosztach administracyjnych i kosztach związanych z ewentualną windykacją należności przez TAXAT”. Zgodnie ze złożonymi przez Spółkę wyjaśnieniami, w przypadku, gdy wezwania do zapłaty okażą się nieskuteczne, należność zostanie przekazana do firmy windykacyjnej, a dane dotyczące właściciela samochodu mogą być opublikowane w publicznej bazie dłużników.

    Tymczasem, zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem opłaty windykacyjne powinny jedynie rekompensować przedsiębiorcy wydatki ponoszone w związku z odzyskaniem należności. Zdaniem Urzędu opłata w wysokości 150 zł nie była związana z kosztami windykacji i znacznie je przewyższała. W konsekwencji mogła być ona dla przedsiębiorcy bezprawnym źródłem zarobku, kosztem konsumenta. Należy podkreślić, iż jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 4 marca 2010 r. (I CSK 404/09) przedsiębiorca nie może w ogólnych wzorcach umów czy regulaminów nakładać na klienta opóźniającego się z zapłatą obciążeń innych niż wynikające z ogólnie obowiązujących przepisów.


    Kara pieniężna za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów

    Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów na spółkę Europark została nałożona kara pieniężna w wysokości 13 562 zł. Cieszy fakt, że przedsiębiorca zaprzestał stosowania nieuczciwych praktyk. Podkreślenia wymaga fakt, iż Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie po raz pierwszy zakwestionował praktyki spółki Europark. Należy wskazać, że już w 2011 roku wydana została decyzja stwierdzająca, że spółka wprowadzała konsumentów w błąd.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE