- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoEdukacja dzieci cudzoziemców

    Edukacja dzieci cudzoziemców

    Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 czerwca 2003r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2006r., Nr 234, poz. 1695 z późn. zm.) art. 71 ust 1 w ramach pomocy socjalnej – zadaniem Urzędu do Spraw Cudzoziemców jest zapewnienie nauki języka polskiego. Urząd do Spraw cudzoziemców zapewnia także podstawowe materiały niezbędne do nauki tego języka, pomoce dydaktyczne dla dzieci korzystających z nauki i opieki w publicznych placówkach, szkołach podstawowych, gimnazjach lub szkołach ponadgimnazjalnych.  
    W każdym z ośrodków prowadzona jest nauka języka polskiego. Jednakże należy podkreślić, iż ilość godzin nauczyciela zależy od ilości dzieci i dorosłych korzystających z zajęć. Zajęcia odbywają się z podziałem na grupy. Przeważnie podział obejmuje dzieci w wieku 6 do 9 lat, dzieci w wieku 10 do 15 lat oraz grupę starszej młodzieży i dorosłych. W większości ośrodków nauczyciele najwięcej godzin przeznaczają dla dzieci, które uczęszczają do szkół. Na liście dla nauczyciela w ośrodku pracownik socjalny umieszcza wszystkie dzieci w danej grupie wiekowej, jednak nie wszystkie systematycznie korzystają z zajęć i pomocy.
    Ponadto, należy uwypuklić, iż dziecko, które zostało przyjęte do szkoły otrzymuje komplet podręczników i ćwiczeń według wykazu ze szkoły, a także podstawową wyprawkę. Natomiast w sytuacji, jeżeli dziecko przychodzi pod koniec roku szkolnego otrzymuje dostępne w ośrodku podręczniki lub ich kserokopie. Dla porównania: w roku szkolnym 2001/2002 na 430 dzieci w wieku szkolnym uczęszczało 43 czyli 10%, w roku szkolnym2007/2008 na 867dzieci 836 dzieci poszło do szkoły, a w roku szkolnym 2008/2009 naukę rozpoczęło 1005 dzieci.
    Nauczyciele w ośrodkach są zobligowani do nauczania języka polskiego, pomocy w nauce, wyrównywania poziomu wiedzy, poznawania odmienności kulturowych oraz do współpracy ze szkołami,  do których uczęszczają cudzoziemcy. Nauczyciele przesyłają do BOO comiesięczne raporty o swojej pracy. Szkoły, które podjęły trud pracy z uczniem cudzoziemskim na pewno mają wiele dodatkowych problemów, takich jak np. praca z uczniem w wieku 12 lat, który nigdy nie uczęszczał do szkoły, zwiększony zakres obowiązków. W związku z tym Urząd do Spraw Cudzoziemców włącza się we wszystkie działania prowadzące do skutecznego programu włączania dzieci uchodźców w proces dydaktyczny.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE