- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPodatkiPESEL jako identyfikator podatkowy

    PESEL jako identyfikator podatkowy

    Najbardziej znaczącą w skutkach proponowaną zmianą jest przyjęcie numeru PESEL za wystarczający do podania, w celu identyfikacji w kontaktach z administracją podatkową, identyfikator podatkowy dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących podatnikami podatku VAT oraz korzystanie przez administrację podatkową z danych z rejestru PESEL. Zaproponowano przyjęcie zasady, że osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, niebędąca podatnikiem podatku VAT, objęta rejestrem PESEL, jest identyfikowana w oparciu o jeden identyfikator PESEL. Taka osoba, w kontaktach z administracją podatkową, będzie posługiwać się identyfikatorem PESEL. Wybrane dane zawarte w rejestrze PESEL, tj. dane, które obecnie podawane są na zgłoszeniu identyfikacyjnym (numer ewidencyjny PESEL, nazwisko, pierwsze imię, drugie imię, imię ojca, imię matki, data urodzenia, miejsce (miejscowość) urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, rodzaj dokumetu stwierdzającego tożsamość, seria i numer dokumetu stwierdzającego tożsamość, obywatelstwo, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania), staną się danymi referencyjnymi, które będą wykorzystywane przez administrację podatkową w celu identyfikacji osób fizycznych będących podatnikami lub płatnikami.
     
    Obowiązek zgłoszenia i aktualizacji tychże danych identyfikacyjnych (osobowych) będzie realizowany w jednym miejscu, tzn. w rejestrze PESEL. Dla administracji podatkowej będą to wiążące i podstawowe dane, na których będzie oparta rejestracja podatników/osób objętych wymienionym rejestrem. W związku z powyższym, administracja podatkowa od osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej nie będzie wymagać dla celów ewidencyjnych danych identyfikacyjnych zawartych w rejestrze PESEL. Do celów ewidencyjnych będą wykorzystywane dane zawarte w ww. rejestrze.
     
    Przedstawione rozwiązanie będzie skutkować uwolnieniem osób fizycznych od konieczności posługiwania się w kontaktach z administracją publiczną kilkoma identyfikatorami. Dla realizacji czynności podatkowych lub dotyczących niepodatkowych należności budżetowych osoba objęta rejestrem PESEL, nieprowadząca działalności gospodarczej, niebędąca podatnikiem podatku VAT, na wszelkich dokumentach będzie mogła posługiwać się numerem PESEL, po którym zostanie zidentyfikowana przez administrację podatkową. Dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących podatnikiem podatku VAT, objętych rejestrem PESEL, pozostanie jedynie możliwość – w odniesieniu do niektórych danych wymaganych dla celów podatkowych i wobec podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu – zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego danych ewidencyjnych, nieobjętych rejestrem PESEL, w tym adresu zamieszkania (pod warunkiem, że jest on inny niż adres zameldowania) lub rachunku bankowego (kraj siedziby banku (oddziału), pełna nazwa banku (oddziału), posiadacz rachunku, pełny numer rachunku).
     
    Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, niebędąca podatnikiem podatku VAT, objęta rejestrem PESEL, zostanie automatycznie zarejestrowana w CRP KEP pod numerem identyfikacji podatkowej, na podstawie danych ewidencyjnych, które zostaną przesłane z rejestru PESEL. Odbędzie się to bez jej udziału i nie będzie wymagało jej inicjatywy. Potwierdzenie nadania NIP będzie udostępniane zainteresowanemu „na wniosek”. Informacja o NIP, który stanie się numerem wykorzystywanym przez administrację podatkową, wspomagającym prawidłową identyfikację w systemie informatycznym administracji podatkowej, będzie mogła być przekazywana w ramach administracji publicznej (bez udziału podatnika), w szczególności w przypadku podejmowania działalności gospodarczej będzie udostępniana w momencie jej zgłoszenia i stanie się obowiązującym identyfikatorem podatkowym przedsiębiorcy.
     
    Wobec osób fizycznych nieobjętych rejestrem PESEL i jednostek organizacyjnych zostanie utrzymany dotychczasowy obowiązek ewidencyjny, przy zachowaniu warunku uzyskania statusu podatnika, płatnika podatków lub płatnika składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, w tym obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego. Informacja o nadanym NIP będzie przekazywana w formie potwierdzenia w związku z dokonanym zgłoszeniem identyfikacyjnym. NIP nadany takim osobom będzie identyfikatorem wykorzystywanym do kontaktów z administracją.
     
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE