- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoWymiana dowodu osobistego

    Wymiana dowodu osobistego

    Kiedy trzeba wymienić dowód osobisty?

    Zgodnie z art. 40 w/w Ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych wymiany dowodu osobistego należy dokonać w razie:

    – zmiany danych w nim zamieszczonych,

    – jego uszkodzenia lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby,

    – zagubienia lub kradzieży,

    – upływu terminu ważności.

    Utrata ważności

    Należy pamiętać, że dowody osobiste są wydawane na określony czas. W  przypadku osób, które ukończyły 18 lat dokument ten jest ważny 10 lat od daty jego wydania. Dowody osobiste wydane osobom , które nie ukończyły 18 roku życia są z kolei ważne 5 lat. Jeżeli zaś dana osoba ukończyła 65 lat i zwróciła się z takim wnioskiem, wówczas  ten dokument tożsamości jest wydawany na czas nieoznaczony.  Osoba, której upływa termin ważności dowodu osobistego powinna zgłosić się do właściwego urzędu gminy, aby złożyć wniosek o wydanie nowego dokumentu tożsamości. O wymianę dowodu osobistego należy wystąpić nie później niż na 30 dni przed upływem jego terminu ważności. Warto wiedzieć, że termin ważności dowodu osobistego jest wskazany w prawym dolnym rogu tego dokumentu. 

    Zmiana danych

    Posiadacz dowodu osobistego ma również obowiązek wymienić ten dokument  w przypadku zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym. Może to być spowodowane zmianą adresu lub nazwiska. O wymianę dowodu osobistego należy wystąpić w terminie do 14 dni od dnia doręczenia osobie obowiązanej do posiadania dowodu osobistego ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzających zmianę danych albo od dnia sporządzenia aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska, a w przypadku małżeństwa zawartego przed konsulem lub organem zagranicznym – od dnia doręczenia odpisu aktu małżeństwa. W przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin ten wynosi 3 miesiące.

    Utrata, kradzież lub zniszczenie dowodu osobistego

    Osoba, która utraciła dowód osobisty jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy organ gminy lub właściwą ze względu na miejsce pobytu polską placówkę konsularną. Organy te wydają zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, ważne do czasu wydania nowego dokumentu, oraz powiadamiają o tym organ, który wydał dowód osobisty, w celu unieważnienia dokumentu. Ponadto niezwłocznie trzeba wystąpić o wydanie nowego dokumentu do właściwego organu gminy. Obowiązek ten nie dotyczy obywateli polskich przebywających stale za granicą. Osoba, która utraciła obywatelstwo polskie, jest obowiązana zwrócić niezwłocznie dowód osobisty organowi, który wydał ten dokument, albo właściwej ze względu na miejsce jej pobytu polskiej placówce konsularnej.

     

    Dokumenty konieczne do wymiany dowodu

    Wymiana dowodu osobistego wygląda tak samo jak wyrobienie dowodu po raz pierwszy. Należy więc złożyć odpowiedni wniosek w urzędzie gminy lub urzędzie miejskim. Ponadto trzeba wskazać we wniosku powód wymiany i załączyć do niego, oprócz dwóch fotografii, odpis skrócony aktu małżeństwa lub odpis skrócony aktu urodzenia – w zależności od tego jaki jest powód zmiany danych, Co ważne, odpisów skróconych nie trzeba załączać jeżeli zostały sporządzone w urzędzie stanu cywilnego znajdującym się w tej samej miejscowości co organ wydający dowód osobisty albo, gdy dane w dowodzie nie uległy zmianie. Nowy dokument tożsamości jest wydawany maksymalnie w ciągu jednego miesiąca. Należy pamiętać, że przy odbiorze nowego dowodu trzeba przedłożyć dotychczasowy dowód celem jego unieważnienia. Po odcięciu jednego z rogów jest on zwracany jego posiadaczowi. 

    Odpowiedzialność karna

    Warto wiedzieć, że uchylanie się od obowiązku wymiany dowodu osobistego jest wykroczeniem, za które grozi kara ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo kara grzywny.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE