- Reklama -
wtorek, 16 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoUstalenie numeru porządkowego nieruchomości

    Ustalenie numeru porządkowego nieruchomości

    Ustalenie numeru porządkowego interesującej nas nieruchomości odbywa się na wniosek składany we właściwym Urzędzie Gminy. Właściwe formularze dostępne są w lokalach właściwych Urzędów, a także na ich stronach internetowych. Pamiętajmy, że powyższy wniosek może złożyć właściciel bądź zarządca danej nieruchomości. Oprócz tego do wniosku powinniśmy dołączyć graficzny załącznik, który będzie obrazował  usytuowanie istniejącego budynku związanego z przedmiotowym wnioskiem. Konieczny będzie także załącznik graficzny obrazujący  usytuowanie budynków prognozowanych do wybudowania lub w trakcie budowy, dla których mają być ustalone numery porządkowe – takim załącznikiem może być przykładowo  plan zagospodarowania danego terenu czy działki. Nie zapomnijmy także o dołączeniu dowodu wpłaty  należnej opłaty skarbowej, która wynosi zawsze w takim przypadku 17 zł. Opłata jest dokonywana przelewem lub osobiście  w kasie właściwego Urzędu, w którym składamy wniosek.

    Na ustalenie interesującego numeru przyjdzie nam jednak trochę poczekać, z drugiej strony nie jest to specjalnie długi okres czasu. Termin na zawiadomienie  o ustaleniu numeru porządkowego wynosi bowiem 1 miesiąc, zaś termin wydania zaświadczenia  o takim numerze to jedynie 7 dni. Pamiętajmy przy tym, iż prawo nie przewiduje w omawianej materii jakiegokolwiek trybu odwoławczego. Wyjątkiem jest jednak zaświadczenie o numerze porządkowym – na postanowienie o odmowie wydania takiego zaświadczenia lub zaświadczenia o treści żądanej przez wnioskodawcę służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Termin na złożenie takiego zażalenia to 7 dni od daty doręczenia nieprzychylnego nam postanowienia.

    Na koniec warto wiedzieć, iż zgodnie z Prawem geodezyjnym i kartograficznym, numer porządkowy ustala się dla budynków mieszkalnych oraz innych budynków przeznaczonych do stałego lub czasowego przebywania ludzi, w tym w szczególności budynków: biurowych, ogólnodostępnych wykorzystywanych na cele kultury i kultury fizycznej, o charakterze edukacyjnym, szpitali i opieki medycznej oraz przeznaczonych do działalności gospodarczej, wybudowanych, w trakcie budowy i prognozowanych do wybudowania. Z wnioskiem o ustalenie numeru porządkowego może wystąpić właściciel nieruchomości lub inny podmiot, który wykaże swój interes prawny lub obowiązek dotyczący administracyjnego ustalenia numeru porządkowego. O fakcie ustalenia numeru porządkowego zawiadamia się pisemnie wnioskodawcę oraz współwłaścicieli lub inne podmioty ujawnione w ewidencji gruntów i budynków. Ustalenie numeru porządkowego dla budynku zobowiązuje właściciela / władającego nieruchomością do umieszczenia w widocznym miejscu, na ścianie frontowej budynku tabliczki z numerem porządkowym w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ustaleniu tego numeru.  Na tabliczce powinna być podana również nazwa ulicy lub placu. W przypadku, gdy budynek położony jest w głębi ogrodzonej nieruchomości, tabliczkę z numerem porządkowym umieszcza się również na ogrodzeniu. Zaświadczenie o numerze porządkowym wydaje się na wniosek osoby mającej swój interes prawny w urzędowym poświadczeniu tego faktu.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE