- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoZgłoszenie firmy do Sanepidu i Państwowej Inspekcji Pracy

    Zgłoszenie firmy do Sanepidu i Państwowej Inspekcji Pracy

    Państwowa Inspekcja Pracy

    Obowiązek zgłoszenia firmy do PIP wynika z art. 209 § 1 Kodeksu pracy. Zawiadomienie powinno być złożone do właściwego okręgowego inspektora pracy i właściwego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności w terminie 30 dni od dnia jej rozpoczęcia. Początek biegu 30-dniowego terminu należy liczyć od momentu zatrudnienia przez pracodawcę pierwszego pracownika (nawiązania stosunku pracy), a nie od momentu rozpoczęcia działalności. W Kodeksie pracy nałożono taki obowiązek na pracodawcę, czyli podmiot zatrudniający chociaż jednego pracownika, a nie na podmiot prowadzący (rozpoczynający) działalność. Obowiązek powiadomienia inspektora pracy nie dotyczy podmiotów, które nie zatrudniają pracowników. A zatem obowiązek ten nie dotyczy podmiotów, u których praca jest świadczona na podstawie umów cywilnoprawnych. W art. 209 KP jest bowiem wyraźnie mowa o pracodawcy, którym jest jednostka organizacyjna albo osoba fizyczna zatrudniająca pracowników (art. 3 KP). Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę (art. 2 KP).

    Obowiązek ten musi być spełniony nie tylko w przypadku rozpoczynania działalności, ale także wtedy gdy zmienia się miejsce, rodzaj i zakres prowadzonej działalności oraz w przypadku zmiany technologii lub profilu produkcji, jeżeli zmiana technologii może powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników.

    Zgłoszenia dokonuje się na specjalnym formularzu, zwanym kartą zgłoszenia pracodawcy. Obecnie istnieje także możliwość elektronicznego zgłoszenia. Jednakże, by pracodawca mógł skorzystać z tej formy musi posiadać konto email, na które adresowana będzie wszelka korespondencja, oraz posiadać przeglądarkę internetową obsługującą mechanizmy cookies oraz javascript.
     

    Jeżeli pracodawca nie dopełni tego obowiązku może na niego zostać nałożona grzywna w wysokości od tysiąca do 30 tysięcy złotych. W pierwszej kolejności jednak pracodawca powinien spełnić zaległe obowiązku tj. dokonać zgłoszenia, wysłać pracownika na badania. Może się zdarzyć, że pomimo spóźnienia w związku z dobrowolnym wykonaniem obowiązku na pracodawcę nie będzie nałożona kara albo kara będzie mniej dotkliwa.
     

    Należy podkreślić, że właściwy okręgowy inspektor pracy lub właściwy państwowy inspektor sanitarny może zobowiązać pracodawcę prowadzącego działalność powodującą szczególne zagrożenia dla zdrowia lub życia pracowników do okresowej aktualizacji informacji o prowadzonej działalności.
    Sanepid
    W niektórych przypadkach konieczne jest uzyskanie zgody Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego (SANEPIDU) na prowadzenie działalności w danym lokalu. Dotyczy to m.in. podjęcia działalności w zakresie prowadzenia:

    • sklepu spożywczego,
    • restauracji (wszelkich placówek gastronomicznych),
    • gabinetu kosmetycznego itp.
       

    W tych przypadkach "odbioru" lokalu siedziby/miejsca wykonywania danej działalności gospodarczej musi dokonać SANEPID.
    Jest to instytucja, która czuwa nad higieną pracy w zakładach pracy. Zakładając firmę jesteśmy zobowiązani do powiadomienia jej w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia działalności, właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników. Musimy także przedłożyć na piśmie informację o środkach i procedurach jakie przyjęliśmy aby spełnić wymagania wynikające z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, związanych z daną dziedziną działalności gospodarczej.
     


    Zgłoszenie do sanepidu
    obejmuje :
    •    złożenie wniosku
    •    przedstawienie inwentaryzacji wraz z opisem technologicznym
    •    przedstawienie planów architektonicznych pomieszczenia
    •    udostępnienie do wglądu danych dotyczących pomieszczenia: powierzchnia, wysokość, liczba okien, dostęp do wody itp.
     


    Inspektorzy Inspekcji Sanitarnej
    mają również prawo do kontrolowania przedsiębiorców będących w trakcie różnego rodzaju inwestycji budowlanych. Państwowy inspektor sanitarny jest uprawniony do kontroli zgodności budowanych obiektów z wymaganiami higienicznymi i zdrowotnymi, określonymi w obowiązujących przepisach. W związku z tym ma prawo wstępu o każdej porze dnia i nocy, na terenie miast i wsi do obiektów będących w trakcie budowy.

    W przypadku stwierdzenia naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych ma prawo nakazać w drodze decyzji ich usunięcie w ustalonym terminie. Ponadto stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości są wpisywane do dziennika budowy, z wyznaczeniem terminu ich usunięcia.

    Warto odnotować, że uprawnienia państwowego inspektora sanitarnego mogą dotyczyć również już wybudowanych lub przebudowanych obiektów. Otóż inspektor może zgłosić swój sprzeciw przeciwko uruchomieniu takiego obiektu, jeżeli w toku wykonywanych czynności stwierdzi, że z powodu nieuwzględnienia wymagań higienicznych i zdrowotnych określonych w obowiązujących przepisach mogłoby nastąpić zagrożenie życia lub zdrowia ludzi.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE