- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoKoniec z obowiązkiem meldunkowym

    Koniec z obowiązkiem meldunkowym

    Obowiązek meldunkowy jest reliktem z czasów PRL-u i w praktyce jego doniosłość prawna jest niewielka – miał on służyć w minionych czasach większej kontroli społeczeństwa poprzez posiadanie dokładnych informacji, co do każdego obywatela. Mając powyższe na uwadze 24 września 2010 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił nową ustawę o ewidencji ludności, zgodnie z którą obowiązek meldunkowy zostanie zniesiony z dniem 1 stycznia 2014 r. (sama ustawa wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2013 r.). Zanim jednak meldunek zostanie zlikwidowany na stałe, przez rok cały proces meldunkowy zostanie znacznie uproszczony. Spełniając trwający jeszcze obowiązek (przez okres najbliższego roku) będzie można składać dokumenty dotyczące wymeldowania z poprzedniego miejsca zamieszkania – dla przypomnienia, obecnie proces meldunku i wymeldowania to dwa odrębne postępowania, które wymagały dwukrotnej wizyty we właściwym urzędzie.

    Nie jest to jedyna zmiana jaką szykuje nam ustawodawca, ponieważ od 1 stycznia 2014 r. zmienia się także zakres danych gromadzonych w rejestrze PESEL. Od dnia wejścia w życie zmian nie będą gromadzone informacje, które dotyczyłyby adresów , kraju zamieszkania oraz danych obejmujących wjazd na teren naszego kraju oraz wyjazdy poza jego granice. Likwidacji ulegną wszelkie rejestry mieszkańców oraz zamieszkania cudzoziemców – podstawowym systemem w tym zakresie będzie wyłącznie system ewidencji ludności związany z nr PESEL. Dodatkowo właściwe organy administracji publicznej zostaną pozbawione prawa do gromadzenia niektórych danych o obywatelu (np. kraj urodzenia czy kraj miejsca zamieszkania).

    Zanim jednak uchwalone zmiany wejdą w życie pamiętajmy, że na chwilę obecną obowiązują następujące zasady:

    • Obywatel polski, który przebywa na terenie RP musi wykonywać obowiązek meldunkowy polegający na zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego; wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego; zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej.
    • Obywatel polski, który wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd. Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego. Jeżeli pobyt obywatela poza granicami kraju, bez zamiaru stałego pobytu, ma trwać dłużej niż 6 miesięcy, wówczas jest on zobowiązany zgłosić swój wyjazd oraz powrót. Zgłoszeń dokonuje się najpóźniej w dniu opuszczenia miejsca pobytu stałego oraz czasowego, właściwemu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi), w formie pisemnej na formularzu. Zgłoszenie może być przekazane także w formie dokumentu elektronicznego na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego gminy.

     

    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE