- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoRozliczenie rosne i miesięczne wypłaconych kwot emerytur

    Rozliczenie rosne i miesięczne wypłaconych kwot emerytur

    Projekt regulacji związany jest z ustawą z dnia 23 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. Nr 95, poz. 786). Wskazana powyżej ustawa dostosowała obowiązujące dotychczas przepisy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 kwietnia 2008 r. (sygn akt P 9/06), który stwierdził niekonstytucyjność art. 41 ust. 1 i 2 wskazanej na wstępie ustawy w związku z art. 104 ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z art. 2 i art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał Konstytucyjny orzekł w następstwie pytania prawnego III Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Apelacyjnego w Warszawie, sprowadzającego się do oceny konstytucyjności zróżnicowania sytuacji prawnej policyjnych emerytów i rencistów, uzyskujących dodatkowe przychody w przedziale 70 % – 130 % oraz powyżej 130 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, skutkujących ograniczaniem ich świadczeń.
     
    Przedmiotowy projekt rozporządzenia uwzględnia zapadłe w dniu 15 kwietnia 2008 r. orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego oraz związaną z nim nowelizację ust. 1 w art. 41 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.
    Następstwem uznania przywołanych powyżej przepisów za niekonstytucyjne było powstawanie sytuacji, w których uzyskiwanie dodatkowych przychodów w wysokości wyższej od niższej kwoty granicznej – tj. 70 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, ale niższej od wyższej kwoty granicznej – tj. 130 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – mogło powodować zmniejszenie świadczenia (policyjnej emerytury lub renty inwalidzkiej) o kwotę wyższą niż byłyby ono zmniejszone, gdyby emeryt osiągał przychody przekraczające wyższy próg zarobkowy. Sytuacja taka wynikała z braku odniesienia wysokości zmniejszenia do rzeczywistej wysokości danego świadczenia emerytalno – rentowego. Rezultatem tego było bardziej rygorystyczne i niekorzystne traktowanie osób znajdujących się w gorszej sytuacji finansowej, tj. uzyskujących świadczenia emerytalno – rentowe oraz dodatkowe przychody w niższej wysokości. Taki stan prawny Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodny z wyrażoną w art. 2 Konstytucji RP zasadą sprawiedliwości społecznej oraz wyrażoną w art. 32 ust. 1 Konstytucji RP zasadą równości wobec prawa.
     
    Niniejsza nowelizacja dostosowuje przepisy przedmiotowego rozporządzenia do nowego
    brzmienia art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin, zgodnie z którym żadna policyjna emerytura, ani renta inwalidzka nie może być zmniejszona o kwotę wyższą, niż równowartość 25 % zmniejszanego świadczenia. Ponadto art.1 pkt 1 projektu rozporządzenia wprowadza zmianę polegającą na uwzględnieniu obecnie obowiązującego tytułu ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin, który nadany został ustawą z dnia 9 czerwca 2006 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego oraz ustawę o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, która poszerzyła katalog podmiotów o Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego oraz Centralne Biuro Antykorupcyjne.
     
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE