- Reklama -
środa, 27 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPodatkiRada gminy nie może żądać od właścicieli sklepów podawania godzin otwarcia

    Rada gminy nie może żądać od właścicieli sklepów podawania godzin otwarcia

    Skargę na podjętą uchwałę wniósł Prokurator Rejonowy domagając się stwierdzenia jej nieważności w zaskarżonej części. Prokurator zarzucił uchwale istotne naruszenie prawa tj. art. 40 ust. 1, 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm.) przez ustanowienie w kwestionowanym przepisie uchwały regulacji, które nałożyły na właścicieli placówek handlowych, gastronomicznych i usługowych obowiązek umieszczania w widocznych miejscach informacji o dniach tygodnia i godzinach otwarcia placówki, adresie i godzinach działalności placówki oraz okresowym wyłączeniu z działalności, a w dalszej części uchwały przepisów karnych za naruszenie tego obowiązku, pomimo braku kompetencji do uchwalenia takowych przepisów.

     

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim uznał skargę za zasadną, orzekając, że rada gminy nie może zażądać od właścicieli sklepów, restauracji i zakładów usługowych, aby zamieszczali wywieszkę o godzinach otwarcia placówki i przerwach w jej działalności.

     

    W świetle wskazanych podstaw stwierdzania nieważności aktów organów gminy uznać należało, iż badana uchwała rady gminy podlegała częściowemu wyeliminowaniu z obrotu prawnego poprzez stwierdzenie jej nieważności ze względu na fakt, iż – w zaskarżonej skargą części – podjęta została z istotnym naruszeniem prawa.

     

    Podjęta przez radę gminy uchwała jako podstawę prawną wskazuje art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i art. XII § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Przepisy wprowadzające Kodeks pracy (Dz. U. Nr 24, poz. 142 ze zm.). W istocie jednak podstawę jej podjęcia stanowił również przepis art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z przepisem art. XII ust. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Przepisy wprowadzające Kodeks pracy ( Dz. U. Nr 24, poz. 142 ze zm. ) dni i godziny otwierania oraz zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności określa gmina, z kolei w myśl § 2 tego artykułu, winni naruszenia wydanych na podstawie § 1 przepisów o dniach i godzinach otwierania i zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności podlegają karze grzywny do 2.500 złotych, a orzekanie następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia. Cytowany przepis art. XII § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Przepisy wprowadzające Kodeks pracy zawiera niewątpliwie upoważnienie ustawowe dla gminy do stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących. Wydana na tej podstawie uchwała ma zatem charakter wykonawczy. Ugruntowany jest w orzecznictwie sądowym pogląd, iż kompetencja w zakresie określenia dni i godzin otwarcia oraz zamykania placówek i zakładów wymienionych w art. XII przysługuje radzę gminy. W świetle brzmienia powołanego art. XII § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. nie powinno budzić wątpliwości stwierdzenie, że kompetencje rady gminy w nim ustanowione są ograniczone jedynie do określania godzin otwierania i zamykania placówek handlowych i usługowych. Nie obejmują one natomiast uprawnienia do nakładania obowiązku umieszczania w miejscach widocznych w tych placówkach informacji określających czas pracy placówki oraz jej adres okresowe przyczyny wyłączenia ich z działalności.

    Zważywszy na treść art. XII § 2 ustawy – Przepisy wprowadzające Kodeks pracy i – zakwestionowane skargą Prokuratora – przepisy uchwały rady gminy, należy zgodzić się ze stanowiskiem skarżącego Prokuratora, że konsekwencją nałożenia przez radę gminy – bez jakiejkolwiek podstawy prawnej – tego dodatkowego obowiązku jest rozszerzenie zakresu penalizacji przewidzianego w art. XII § 2 w/w ustawy na podmioty, które będąc prowadzącymi placówki handlowe, zakłady gastronomiczne i usługowe nie umieszczą w widocznym miejscu informacji o czasie pracy placówki oraz przyczynach jej wyłączenia z działalności. Tymczasem zgodnie z powołanym przepisem art. XII § 2 penalizacji – w postaci zagrożenia grzywną – podlega jedynie samo nieprzestrzeganie ustanowionych w formie uchwały godzin otwierania oraz zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności. Według Sądu, omówione naruszenie prawa, ma – jak słusznie wywodził prokurator – charakter istotnego naruszenia prawa. Kontrolowana uchwała w omawianym zakresie podjęta została przez radę z przekroczeniem udzielonego jej upoważnienia ustawowego.

     

    Przedstawione motywy przesądziły, stosownie do art. 147 § 1 ppsa, o konieczności stwierdzenia nieważności zaskarżonej uchwały w zakresie jej § 2 i 3. Zgodnie z art. 152 ppsa orzeczono, iż w tym zakresie uchwała nie podlega wykonaniu przyjmując, iż instytucja ta dotyczy także przepisów prawa miejscowego.

     

    Sygn. akt II SA/Go 578/11

     

    www.SerwisPrawa.pl
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE