- Reklama -
środa, 27 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoLucasNadchodzi koniec dla branży konkursowej

    Nadchodzi koniec dla branży konkursowej

    Obecnie ustawa z dnia 16 września 2011 roku o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne po jej podpisaniu przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, ma zmienić istniejący stan. Przepisy przewidują przede wszystkim wzmocnienie ochrony konsumentów przed nadużyciami związanymi z korzystaniem z usług typu „premium rate” czyli usługi o podwyższonej opłacie, poprzez rozszerzenie obowiązków informacyjnych spoczywających na podmiotach oferujących tego typu usługi.

     

     

    Wielu przedsiębiorców, którzy zajmowało się usługami tego typu często wykorzystywało niewiedzę lub wręcz wprost oszukiwało konsumentów, nie podając nie tylko rzeczywistych opłat związanych z oferowanymi usługami ale wręcz podając zaniżone kwoty, które miały sugerować, że opłata jest niższa lub jej nie ma. Dopiero na rachunku telefonicznym konsument, który skorzystał z tego typu usługi dowiadywał się, że musi zapłacić za każdą otrzymaną wiadomość SMS. W takich sytuacjach rachunek mógł opiewać na kilkaset a nawet kilka tysięcy złotych.

     

    Reklamacja do usługodawcy

     

    Przepisy ustawy wprowadzają podział obowiązków rozpatrzenia reklamacji pomiędzy operatorów sieci komórkowych a podmioty proponujące tego typu usługi. Obecnie konsumenci będą kierować swoje ewentualne zastrzeżenia pod adresem tych podmiotów odpowiedzialnych, a nie wobec operatorów. Jest to niewątpliwie rozwiązanie korzystne dla operatora co jednak nie musi ułatwić konsumentowi dochodzenia swoich praw, albowiem usługodawca może mieć siedzibę poza granicami kraju lub będzie trudno ustalić jego dane kontaktowe. Z tego też powodu należy zawsze dokładnie zapoznać się z regulaminem świadczenia usług oraz danymi przedsiębiorcy przed rozpoczęciem świadczenia usług.

     

     

    Obowiązki dostawcy usług

     

    Ustawa nakłada szereg obowiązków na dostawców usługi o podwyższonej opłacie w tym w szczególności obowiązek:

    1. podawania wraz z numerem tej usługi przekazywanym bezpośrednio abonentom, cenę za jednostkę rozliczeniową usługi albo cenę za połączenie;
    2. podawania informacji o zasadzie korzystania z usługi w sposób przejrzysty i czytelny dla abonenta oraz umożliwienia abonentowi dokonania skutecznej i natychmiastowej rezygnacji z usługi w każdym czasie w sposób prosty i wolny od opłat;
    3. bezpłatnego określenia abonentowi progu kwotowego, dla każdego okresu rozliczeniowego, po przekroczeniu którego dostawca będzie obowiązany do: natychmiastowego poinformowania abonenta o fakcie przekroczenia progu oraz zablokowania na żądanie abonenta możliwości wykonywania połączeń na numery usług o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów, chyba że nie będą powodowały obowiązku zapłaty po stronie abonenta;
    4. oferowania abonentom co najmniej trzech progów kwotowych (35, 100 i 200 złotych).

     

     

    Informacja dużą czcionką

     

    Od chwili wejścia w życie ustawy, oferując usługi o podwyższonej opłacie konieczne będzie spełnienie wymogów ustawowych, w szczególności w zakresie graficznego przedstawienie informacji o usłudze o podwyższonej opłacie dotyczące m.in. tła, rozmiaru czcionki oraz czasu prezentacji.

     

    Wszelkie wprowadzone zmiany mają przyczynić się do prawidłowego informowania konsumentów o wysokości opłat pobieranych przy tego rodzaju usługach. Konsument winien mieć jasny i czytelny przekaz informacyjny, na podstawie którego będzie mógł podjąć świadomą decyzję o korzystaniu z usługi o podwyższonych opłatach.

     

    www.SerwisPrawa.pl 

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE