- Reklama -
środa, 27 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaSamorząd i administracjaPrawo administracyjneWychowywanie w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowy

    Wychowywanie w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowy

    Zgodnie z propozycją posłów podmiot, który wprowadza do obrotu napój alkoholowy jest zobowiązany umieścić na opakowaniu napoju alkoholowego przeznaczonego do sprzedaży detalicznej napisy informujące o szkodliwości picia alkoholu – w szczególności przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią, osoby niepełnoletnie albo o niebezpieczeństwie związanym z prowadzeniem pojazdów mechanicznych po spożyciu alkoholu. W związku z tym zadaniem ministra właściwego do spraw zdrowia będzie określenie – w drodze rozporządzenia – treści, wielkości oraz sposobu umieszczania na opakowaniu napoju alkoholowego napisów, o których mowa powyżej, mając na uwadze w szczególności wyeliminowanie spożycia alkoholu przez kobiety w ciąży bądź karmiące piersią, osoby niepełnoletnie oraz przez osoby prowadzące pojazdy mechaniczne. Dodanie w nowelizowanej ustawie przepisu zawierającego upoważnienie dla ministra właściwego do spraw zdrowia do wydania rozporządzenia w sprawie informacji umieszczanych na opakowaniu napoju alkoholowego stanowi wypełnienie dotychczas istniejącej luki w tym zakresie i powinno wpłynąć na konsumentów napojów alkoholowych przez wzrost świadomości szkód i zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu.

    Ponadto projektowane przepisy ustawy przewidują karę grzywny w stosunku do podmiotów wprowadzających napoje alkoholowe bez wymaganych ustawą napisów informujących o szkodliwości alkoholu. Orzekanie w sprawach o te czyny następować będzie na podstawie przepisów w sprawach o wykroczenia. Jednakże napoje alkoholowe w opakowaniach, na których nie zamieszczono napisów informujących o szkodliwości picia alkoholu określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 b ustawy z dnia 2 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mogą być oferowane w obrocie handlowym nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie tych przepisów.
    W uzasadnieniu projektu stwierdzono, iż dotychczasowe metody oddziaływania na polskich konsumentów napojów alko­holowych są zdecydowanie niewystarczające, a zna­kowanie opakowań jest jedynym oddziaływującym bezpośrednio sposobem prze­kazywania informacji o nie­bez­pieczeństwie spożywania napojów alkoholowych przez określone grupy konsumentów. Działania mające na celu ograniczanie spożycia alkoholu zwłaszcza przez kobiety ciężarne, matki karmiące, a także przez osoby prowadzące pojazdy mechaniczne, okazują się mało skuteczne. Prowadzenie akcji promujących zdrowy styl życia, unikanie alkoholu, edukowanie przyszłych matek, kampanie medialne skierowane do kierowców, pomimo oddziaływania na liczną po­pulację, nie wywołują oczekiwanego efektu, a liczba np. rejestrowanych zatrzymań kierowców po spożyciu alkoholu corocznie wzrasta. Celem proponowanej zmiany jest ochrona zdrowia, a więc jedna z przesłanek zawartych w art. 30 Traktatu Wspólnoty Europejskiej, uzasadniająca wprowadzenie ograniczeń, w przypadku, gdy przepis jest niedyskryminujący oraz konieczny i proporcjonalny.
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE