- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoRozprawa odmiejscowiona

    Rozprawa odmiejscowiona

    Takie rozwiązanie nie pociągnie za sobą dodatkowych kosztów, bowiem istniejąca infrastruktura, jak i unormowania prawne dotyczące dozoru elektronicznego pozwalają elastycznie poszerzyć stosowanie tego systemu również do tych sprawców przestępstw związanych z imprezami masowymi, co do których sąd za celowe uzna dodatkowe monitorowanie ich zachowania w trakcie trwania orzeczonego wobec nich środka karnego. Regulacje tworzą mechanizm pozwalający ze 100% pewnością stwierdzić, a równocześnie bez konieczności obciążania Policji dodatkowymi zadaniami, czy sprawca przestrzega orzeczonego wobec niego środka karnego. Tym samym nowe przepisy zabezpieczą przestrzeganie przez skazanego nałożonego na niego obowiązku, którego celem jest zapewnienie, aby nie znalazł się on na imprezie masowej, od udziału w której został wyrokiem sądu wyłączony, zaś w wypadku niezastosowania się przez niego do tego obowiązku sygnalizacja opuszczenia miejsca pobytu przez sprawcę pozwoli na szybkie podjęcie kroków przeciwdziałających ewentualnemu przedostaniu się przez niego na miejsce odbywania się imprezy masowej, a następnie pociągnięcie go do odpowiedzialności karnej za naruszenie zakazu.

     

    Projekt dotyczący rozprawy odmiejscowionej polega na tym, że jedna rozprawa w trybie przyspieszonym toczyć się będzie jednocześnie w dwóch miejscach, a jej uczestnicy porozumiewać się będą za pomocą łączy teleinformatycznych, w drodze tzw. wideokonferencji. Rozprawa odbywa się w ten sposób, iż oskarżony (obwiniony) i jego obrońca, w przypadku, gdy został ustanowiony, znajdują się poza budynkiem sądowym, w miejscu zatrzymania oskarżonego i porozumiewają się z sądem przy użyciu urządzeń technicznych umożliwiających przeprowadzenie tych czynności na odległość wraz z jednoczesnym oraz bezpośrednim przekazem obrazu i dźwięku.

    Ponadto, ustawa wprowadza zmiany kodeksu karnego, których celem jest przeciwdziałanie szkodliwym społecznie zjawiskom, jakie stanowią fałszywe alarmy oraz kradzieże i akty wandalizmu dotyczące elementów infrastruktury technicznej.
    Dodano do Kodeksu karnego art. 224a:
    „Kto wiedząc, że zagrożenie nie istnieje, zawiadamia o zdarzeniu, które zagraża życiu lub zdrowiu wielu osób lub mieniu w znacznych rozmiarach lub stwarza sytuację, mającą wywołać przekonanie o istnieniu takiego zagrożenia, czym wywołuje czynność instytucji użyteczności publicznej lub organu ochrony bezpieczeństwa, porządku publicznego lub zdrowia mającą na celu uchylenie zagrożenia, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.”.

     

    Zatem, karalne będą wszelkie „fałszywe alarmy”, które wywołały niepotrzebne czynności organów wymienionych w tym przepisie. Uwypuklenia wymaga, że przyjęte unormowanie będzie obejmowało zatem także te „fałszywe alarmy”, które wywoływane są choćby w budynkach szpitali, sądów i prokuratur, ale także na lotnisku, czy dworcu kolejowym. Tym samym odpowiedzialność sprawcy będzie warunkowana poprzez nie samą okoliczność spowodowania „alarmu”, ale konkretny skutek, którym są niepotrzebne działania służb.

    W nowym art. 254a zawarte są rozwiązania nakierowane na skuteczną walkę ze złodziejami elementów infrastruktury technicznej, a także z osobami dokonującymi aktów . Przyjęty przez Sejm art. 254a brzmi:
    „Kto zabiera, niszczy, uszkadza lub czyni niezdatnym do użytku element wchodzący w skład sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, ciepłowniczej, elektroenergetycznej, gazowej, telekomunikacyjnej albo linii kolejowej, tramwajowej lub trolejbusowej, powodując przez to zakłócenie działania całości lub części sieci albo linii, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.”;

    Teraz nowelizacją ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych zajmie się Senat.

    www.SerwisPrawa.pl
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE