- Reklama -
środa, 27 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaSamorząd i administracjaPrawo administracyjneZmiany przy wykupie mieszkań komunalnych

    Zmiany przy wykupie mieszkań komunalnych

    Na dzień dzisiejszy osoby, które wykupiły mieszkania komunalne za cenę z bonifikatą, nie mogą odsprzedawać tychże lokali przez okres co najmniej pięciu lat. W przeciwnym jednak wypadku zbywca ma obowiązek zwrotu udzielonej mu bonifikaty. Zmiana w ustawie przewiduje, iż żądanie zwrotu w przypadku wtórnego zbycia nieruchomości wykupionej z zasobów jednostek samorządu terytorialnego bądź też Skarbu Państwa będzie fakultatywne, a nie obligatoryjne (jak wynika z dotychczasowych przepisów). W nowelizacji ustawy znajduje się również zapis dotyczący zgody na odstąpienie od żądania zwrotu udzielonej bonifikaty w szczególnie uzasadnionych przypadkach przez organ stanowiący (czyli wojewoda – w przypadku nieruchomości należącej do Skarbu Państwa, bądź też rada gminy/powiatu w przypadku nieruchomości należącej do jednostek samorządu terytorialnego).

    Nowe przepisy nie różnią się od obowiązujących obecnie tym, że pozwalają na zbycie lokalu na rzecz osoby bliskiej bez konieczności zwrotu bonifikaty. W świetle obowiązującej jeszcze regulacji ustawy o gospodarce nieruchomościami zbycie mieszkania komunalnego na rzecz osób bliskich nie wiążą żadne terminy – w związku, z czym mogą od razu bez obowiązku zwrotu bonifikaty sprzedać mieszkanie za nawet kilkakrotnie wyższą cenę. Udzielona zniżka również nie przepadnie, a gmina nie będzie mogła domagać się zwrotu, w sytuacji, gdy właściciel zamieni była mieszkanie komunalne na inne bądź na nieruchomość przeznaczoną lub wykorzystywaną na cele mieszkaniowe. Analogicznie będzie w przypadku, kiedy środki uzyskane ze sprzedaży takiego lokalu zostaną przeznaczone w ciągu 12 miesięcy na cele mieszkaniowe. W zależności od pierwotnego właściciela nieruchomości (Skarb Państwa, bądź jednostka samorządu terytorialnego) o odstąpieniu od żądania zwrotu bonifikaty w razie przekroczenia ustawowych terminów, a także w innych sytuacjach zadecydować ma:

    • rada gminy,
    • wojewoda,
    • rady,
    • sejmik województwa.

    Ustawa dotycząca gospodarki nieruchomościami zezwala gminom na sprzedaż lokali mieszkalnych po zaniżonych cenach. Wysokość bonifikaty rozstrzygają radni w drodze uchwały, zależna jest ona od miejscowości oraz przyjętych kryteriów zbywania, można je nabyć na kwotę od 1 do 70 proc. od ich rzeczywistej wartości rynkowej.

    Każdy akt notarialny, który dotyczy sprzedaży lokalu komunalnego wpływa do Urzędu Miasta. Notariusza obowiązkiem jest wskazanie w akcie, na czyją rzecz przechodzi mieszkanie, ustalenie stopnia pokrewieństwa nabywcy oraz dostarczenie w ciągu 30 dni dokumentu do Urzędu Gminy. Gminy prowadzą specjalne ewidencje, dzięki którym można na bieżąco kontrolować sprzedane mieszkania. W momencie, gdy mieszkanie zostanie sprzedane osobie obcej przed upływem pięciu lat, automatycznie zostaje wszczynane postępowanie o zwrot bonifikaty. Istnieje jednak, tzw. luka w prawie, która w tej ustawie polega na tym, że gdy mieszkanie zostanie darowane bliskiej osobie, a następnie przez nią sprzedane, to gmina nie może nic z tym zrobić, gdyż obecne prawo nie daje możliwości ubiegania się o zwrot pieniędzy.

    Zespół Internetowej Kancelarii Prawnej 
    www.SerwisPrawa.pl  

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE