- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoNieprawidłowości u usługodawców

    Nieprawidłowości u usługodawców

    Na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Inspekcja Handlowa na zlecenie skontrolowała 338 przedsiębiorców świadczących usługi w całej Polsce m.in.: fryzjerskie, pralnicze, optyczne, zegarmistrzowskie, motoryzacyjne, fotograficzne. Zostali oni wytypowani losowo, na podstawie skarg konsumentów, rekontroli. Nieprawidłowości stwierdzono u 124 przedsiębiorców, co stanowi blisko 37 proc. skontrolowanych – w 2008 roku zastrzeżenia wykryto u 186 podmiotów (około 51 proc.).

     

    Brak cennika

    W dalszym ciągu do najczęstszych nieprawidłowości należy zaliczyć brak cennika, bowiem nie było go w 43 placówkach. Najczęściej u fryzjera, szewca, w warsztacie motoryzacyjnym, ale także w wypożyczalni sukien ślubnych. Przedsiębiorcy umieszczali cenniki, w których koszt usługi był zawarty w przedziale „od … do…”, salony optyczne często nie informowały o cenach okularów. Nieprawidłowości dotyczące cenników stwierdzono u 20 przedsiębiorców. Nie zapominajmy o tym, że cenę usługi musimy znaleźć u każdego przedsiębiorcy, a ponadto – gdy oddajemy sprzęt do serwisu musimy zostać poinformowani o cenie naprawy i użytych części.

     

    Opłaty

    Inspektorzy sprawdzali również prawidłowość naliczania i pobierania opłat za świadczone usługi w stosunku do cen uwidocznionych w obowiązujących cennikach. Pocieszające jest to, że nieprawidłowości stwierdzono tylko u jednego z 201 skontrowanych przedsiębiorców. Z ustaleń inspektorów wynika, że rachunki w serwisie sprzętu RTV/AGD nie informowały o kosztach użytych części zamiennych, samej naprawy, transportu. Zawierały ogólną informację o cenie serwisu.

     

    Ustalenia kontroli dały podstawę do nałożenia 87 mandatów karnych na kwotę 13,3 tys. zł. Ponadto przedsiębiorców wezwano do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

    Jeśli chodzi o cennik, to zgodnie z obowiązującym prawem, musi być uwidoczniony w miejscu ogólnodostępnym w lokalu przedsiębiorcy. W przypadku sprzedaży produktów związanych z działalnością, towary powinny być bezpośrednio oznaczone ceną oraz wywieszką cenową.

     

    Umowa ustna zawierana jest najczęściej z usługodawcą, np. u kosmetyczki, fryzjera, krawca. Również jest ona obowiązująca i może stanowić podstawę do zgłaszania zastrzeżeń. Niestety w takim przypadku, trudno będzie udowodnić, że ustalenia z przedsiębiorcą były inne. Jeżeli nie zawieramy pisemnej umowy z usługodawcą, należy ustalić wcześniej jej najważniejsze elementy tj. koszt i rezultat jaki chcemy osiągnąć.

     

    Umowa pisemna z pewnością ułatwi dochodzenie roszczeń w przypadku konfliktu. W umowie należy szczegółowo określić warunki realizacji kontaktu oraz doprecyzować niezbędne informacje – z kim ją zawieramy, przedmiot umowy, koszt wykonania usługi i termin realizacji, wysokość zaliczki lub zadatku, oraz ewentualne kary wynikłe w związku z niewywiązaniem się przedsiębiorców z umowy.

     

    W przypadku reklamacji usług pralniczych, kosmetycznych, itp. nie ma specjalnych przepisów chroniących zamawiających. Na podstawie regulacji zawartych w kodeksie cywilnym konsument może zażądać od wykonawcy naprawy usługi i wyznaczyć termin na dokonanie tej czynności. W sytuacji, gdy przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn – mamy prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Odstąpienie od umowy jest możliwe, w przypadku, gdy wada jest istotna. Dodatkowo można domagać się odszkodowania, jeżeli w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty, np. skorzystanie z usług innego przedsiębiorcy. W tym celu konieczne jest zachowanie rachunków, aby udowodnić poniesioną szkodę i wystąpić o odszkodowanie.

     

     

    Z kolei w przypadku kupowania rzeczy, np. szafki wykonanej przez stolarza, okien na zamówienie – chronią nas przepisy, jak w przypadku zakupu towarów w sklepie. Przede wszystkim reklamacje można złożyć w ciągu 2 lat od daty zakupu. Od usługodawcy można żądać wymiany lub bezpłatnej naprawy – a w sytuacji, gdy te rozwiązania nie są możliwe, przysługuje nam prawo do obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Reklamację składamy u sprzedawcy, najlepiej na piśmie. Ma on 14 dni na ustosunkowanie się do niej.

     

    W przypadku problemów z usługodawcami konsumenci uzyskają bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 0800 007 707 czynnym od pn. do pt. od 9.00 do 17.00. Nieprawidłowości można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Ponadto, konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów.

     

    www.SerwisPrawa.pl

    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE