- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoReklamacja przy zakupach grupowych

    Reklamacja przy zakupach grupowych

    Reklamacji podlega w zasadzie każdy produkt, nawet ten przeceniony. Oczywiście prawo zgłaszania wad przysługuje tylko wtedy, gdy pojawiły się one już po dokonaniu zakupu i nie z winy użytkownika, lecz w następstwie normalnego korzystania z rzeczy. 

    Czym są zakupy grupowe?

    Są to oczywiście transakcje dokonywane przez większą liczbę osób, najczęściej dotyczą jednak nie przedmiotów, lecz usług. Co więcej zakupy grupowe są z reguły dużo bardziej opłacalne – im większa liczba kupujących, tym większa szansa na znaczące obniżenie ceny oferowanego towaru. Zakupy grupowe pojawiają się najczęściej w Internecie – mamy do czynienia wówczas ze specjalnymi kuponami rabatowymi na wybraną usługę lub rzecz, zazwyczaj takie promocje są też ograniczone czasowo. 

    Zwrot

    Zanim przejdziemy do reklamacji wadliwych towarów, sprawdźmy czy można zwrócić produkt zakupiony w ramach transakcji grupowej. Okazuje się, że prawo nie stoi tu w ogóle na przeszkodzie, a grupowy konsument może skutecznie odstąpić od zawartej umowy. Z racji tego, że grupowe zakupy są dokonywane głównie w Internecie, termin na zwrot wynosi 10 dni od daty zawarcia umowy – z reguły czas ten liczmy od chwili otrzymania produktu lub usługi. Pamiętaj, że odstąpienie od umowy nie wymaga od Ciebie podawania jakiejkolwiek przyczyny sprzedawcy. 

    Reklamacje

    Co jednak w sytuacji, gdy chcesz zatrzymać produkt lub skorzystać z usługi, które okazały się jednak wadliwe – niezgodne z opisem oferty? Dodajmy już teraz, że wiele serwisów oferujących kupony zniżkowe (np. popularny Groupon) nie ponosi odpowiedzialności za wady towarów sprzedawanych przez inne podmioty. W regulaminach takich serwisów znajdziemy najczęściej zapis o brzmieniu „serwis zakupów grupowych nie ponosi odpowiedzialności za jakość i zgodność z umową sprzedaży towarów lub usług nabywanych przez użytkowników od Partnerów serwisu. Nie jest stroną docelowych umów sprzedaży, których przedmiotem jest towar lub usługa, zatem roszczenia z tytułu rękojmi lub niezgodności towaru/ usługi z umową należy kierować do tych podmiotów, które rzeczywiście je dostarczają („Partnerów”).” W związku z tym reklamacji sprzedawca grupowy raczej nie przyjmie, trzeba udać się z nią bezpośrednio do producenta rzeczy lub usługodawcy (np. biura podróży, w której wykupiliśmy nieudaną wycieczkę). 

    Z drugiej strony błędny kupon musi być reklamowany u jego wystawcy, a nie sprzedawcy rzeczy którą chcemy nabyć po niższej cenie. Jak zaznacza Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, reklamacje konsumentów dotyczące nieprawidłowego działania portalu zakupów grupowych oraz przekazanego kuponu (np. wadliwy kod na kuponie) powinny być kierowane do serwisu zakupów grupowych. Za realizację kuponu (a zatem np. za zakup  dania w restauracji czy książki w księgarni) odpowiedzialność ponosi natomiast sprzedawca  (w tym przypadku restaurator, księgarnia).

    W przypadku ewentualnego sporu lub braku możliwości odzyskania pieniędzy, konsumenci powinni jeszcze przed założeniem sprawy sądowej skorzystać z pomocy rzecznika praw konsumentów lub publicznych instytucji konsumenckich (takich jak Federacja Konsumentów, czy Stowarzyszenie  Konsumentów Polskich). Pamiętajmy o każdorazowym przeczytaniu regulaminu serwisu, który oferuje sprzedaż grupową – odnajdziemy tam zapisy wskazujące, kto ponosi odpowiedzialność w przypadku wadliwych towarów czy usług. 

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE