- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoWypadek samochodowy, a likwidacja szkody całkowitej....

    Wypadek samochodowy, a likwidacja szkody całkowitej….

    Z punktu widzenia wypłaty odszkodowania bardzo duże znaczenie ma to, czy szkoda na pojeździe zostanie zakwalifikowana jako częściowa czy jako całkowita. Od tego bowiem zależy w jaki sposób będzie przebiegało postępowanie likwidacyjne oraz w jakiej wysokości otrzymasz odszkodowanie. Najprościej mówiąc, szkoda częściowa ma miejsce wówczas, gdy w przypadku naprawy z ubezpieczenia OC sprawcy wypadku – koszt naprawienia pojazdu w nie przekracza wartości pojazdu lub w przypadku naprawy z ubezpieczenia autocasco koszt naprawienia szkody wyniesie mniej niż 70% wartości pojazdu (wartość ta może być różna – w zależności od postanowień umowy zawartej z zakładem ubezpieczeń). Inaczej mówiąc, jak stwierdził Sąd Apelacyjny w Katowicach w wyroku z dnia 12.02.1992r. (sygn. akt I ACr 30/92): „szkoda częściowa ma miejsce wówczas, gdy uszkodzony pojazd nadaje się do naprawy, a koszt naprawy nie przekracza wartości w dniu ustalenia przez zakład ubezpieczeń tego odszkodowania”. Natomiast ze szkodą całkowitą mamy do czynienia wówczas, gdy samochód ulega takiemu uszkodzeniu, że jego naprawa jest po prostu ekonomicznie nieopłacalna.

    W niniejszym opracowaniu zostanie omówiona problematyka szkody całkowitej.


    Szkoda całkowita likwidowana z ubezpieczenia OC sprawcy wypadku

    Zgodnie z art. 363 kodeksu cywilnego, naprawienie szkody powinno nastąpić, według wyboru poszkodowanego, bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego, bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. Jednakże gdyby przywrócenie stanu poprzedniego było niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla zobowiązanego nadmierne trudności lub koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza się do świadczenia w pieniądzu. Jeżeli naprawienie szkody ma nastąpić w pieniądzu, wysokość odszkodowania powinna być ustalona według cen z daty ustalenia odszkodowania, chyba że szczególne okoliczności wymagają przyjęcia za podstawę cen istniejących w innej chwili. Z praktycznego punktu widzenia chodzi o to, że w przypadku, gdy szkoda na pojeździe likwidowana jest z obowiązkowego ubezpieczenia sprawcy wypadku, to szkoda całkowita zachodzi wówczas, gdy przywrócenie stanu poprzedniego jest niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla zobowiązanego do naprawy szkody nadmierne trudności lub koszty. Zatem, jeżeli oszacowana wartość naprawy nie przekroczy około 100% wartości samochodu na dzień zdarzenia, czyli dzień szkody, to właściciel może podjąć decyzję, czy szkoda ma być zakwalifikowana jako częściowa, co oznacza, że pojazd zostanie naprawiony, czy też jako całkowita, czyli zostanie wypłacone odszkodowanie. Natomiast w sytuacji, gdy oszacowana wartość naprawy uszkodzonego samochodu przekroczy około 100% jego wartości obliczonej na dzień szkody, to wówczas zakład ubezpieczeń może samodzielnie zadecydować o zakwalifikowaniu szkody jako szkody całkowitej.


    Szkoda całkowita likwidowana z ubezpieczenia autocasco

    W sytuacji, gdy wyrządzona szkoda jest likwidowana z ubezpieczenia autocasco – całość wygląda podobnie jak w przypadku szkody całkowitej likwidowanej z obowiązkowego ubezpieczenia autocasco z tą jednak różnicą, że należy sprawdzić jaki próg opłacalności naprawy został wpisany w umowie zawartej z ubezpieczycielem. W zawieranych umowach autocasco próg opłacalności naprawy ustalany jest na poziomie wskazanym w ogólnych warunkach tego ubezpieczenia (OWU) i oscyluje w granicach od 60% do 80% wartości samochodu. Oznacza to, że gdy koszt naprawy przekroczy ten próg, to wówczas szkoda zostanie zakwalifikowana jako szkoda całkowita.

    PRZYKŁAD:

    Samochód był warty 15.000,00 zł, a jego naprawa została wyceniona na 18.000 zł. W takiej sytuacji z pewnością szkoda zostanie zakwalifikowana jako szkoda całkowita.


    Wysokość odszkodowania w przypadku szkody całkowitej

    Jeżeli szkoda zostanie zakwalifikowana jako szkoda całkowita to tak naprawdę do obliczenia wysokości należnego odszkodowania potrzebne są dwie wartości. Pierwsza z nich to wartość samochodu w stanie nieuszkodzonym na dzień szkody, natomiast druga to wartość pozostałości samochodu (wraku). Wysokość odszkodowania jest wyliczana na podstawie różnicy pomiędzy tymi wartościami. Potwierdza to Sąd Najwyższy w wyroku z dnia z dnia 20 lutego 2002 r. (sygn. V CKN 903/00), gdzie stwierdzono, że jeżeli koszt naprawy samochodu jest wyższy od jego wartości przed uszkodzeniem, roszczenie poszkodowanego ogranicza się do kwoty odpowiadającej różnicy wartości samochodu sprzed i po wypadku.


    PRZYKŁAD:

    Samochód był wart 7.000,00 zł, koszt naprawy został wyceniony na 7.500,00 zł, a wrak samochodu został wyceniony na 5.000,00 zł. W takim przypadku zakład ubezpieczeń społecznych wypłaci odszkodowanie w wysokości 2.000,00 zł.

    Podstawa prawna:

    Art. 363 z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U.2014.121 j.t.)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE