- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoDlaczego warto korzystać ze strzeżonych plaż i kąpielisk

    Dlaczego warto korzystać ze strzeżonych plaż i kąpielisk

    Zaspokajanie potrzeb rekreacyjnych oraz ochrona bezpieczeństwa jako podstawowy obowiązek gminy

    Potrzeby rekreacyjne należą do jednych z podstawowych potrzeb wspólnoty. Gmina natomiast zobligowana jest ustawowo do ich zaspokajania. Tym samym to na niej ciąży obowiązek zorganizowania na obszarze stanowiącym jej terytorium takich miejsc, jak strzeżone plaże czy kąpieliska, które stanowią miejsce wypoczynku miejscowej ludności. Do zadań własnych gminy należy także promocja miasta jako centrum turystycznego, jeżeli jej zakres (realny krąg potencjalnych klientów), forma, koszt i wiarygodność kontrahenta pozwalają na racjonalne założenie, że wspólnota samorządowa osiągnie wymierne korzyści z napływu dodatkowej liczby turystów (wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2000 r., sygn. akt I SA/Gd 2038/99, OSP 2001, z. 11, poz. 158).

    Poza zobowiązaniem gminy do zaspokajania potrzeb rekreacyjnych mieszkańców, Ustawa o samorządzie gminnym nakłada na nią bezwzględny obowiązek ochrony zdrowia i strzeżenia bezpieczeństwa obywateli. Oznacza to, że władze gminy, tworząc i organizując miejsca wypoczynku, muszą dopełnić wszelkich niezbędnych czynności, które zapewnią możliwie najdalej idące bezpieczeństwo osób z nich korzystających. Przejawia się to między innymi w konieczności zorganizowania strzeżonych kąpielisk, widocznego oznakowania plaż niestrzeżonych i zakazania kąpieli w miejscach, w których ze względu na ich szczególne właściwości (wiry, doły itp.) kąpiel łączy się z niebezpieczeństwem dla życia (por. wyrok SN z dnia 6 stycznia 1975 roku, sygn. akt II CR 714/74). Obowiązkiem gminy będzie zatem nie tylko porządkowanie i usuwanie z plaż przedmiotów niebezpiecznych dla osób stąpających bosymi nogami, ale również – jeśli chodzi o przybrzeżne wody – oczyszczanie ich z zagrażających bezpieczeństwu odpadków (por. wyrok SN z dnia 4 marca 1965 roku, sygn. akt III CR 9/65). Na gminie ciąży ponadto obowiązek odpowiedniego oznakowania zarówno plaży, jak i przylegających obszarów wodnych. Najbardziej widoczną dla osób korzystających z kąpielisk formą realizacji zadań gminy w zakresie ochrony bezpieczeństwa jest obecność ratowników wodnych. Ponadto w celu realizacji swoich zadań gmina może zawierać umowy z innymi podmiotami.

    Obowiązki zarządzającego kąpieliskiem w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa osób przebywających na obszarach wodnych
    Zgodnie z art. 4 Ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 roku o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych zapewnienie bezpieczeństwa na obszarach wodnych polega w szczególności na:

    1. dokonaniu we współpracy z policją i działającymi na danym terenie podmiotami zajmującymi się ratownictwem wodnym analizy zagrożeń, w tym identyfikacji miejsc, w których występuje zagrożenie dla bezpieczeństwa osób wykorzystujących obszar wodny do pływania, kąpania się, uprawiania sportu lub rekreacji;
    2. oznakowaniu i zabezpieczeniu terenów, obiektów i urządzeń przeznaczonych do pływania, kąpania się, uprawiania sportu lub rekreacji na obszarach wodnych;
    3. prowadzeniu działań profilaktycznych i edukacyjnych, dotyczących bezpieczeństwa na obszarach wodnych, polegających w szczególności na:
    a) oznakowaniu miejsc niebezpiecznych,
    b) objęciu nadzorem we współpracy z policją i podmiotami zajmującymi się ratownictwem wodnym miejsc niebezpiecznych, w tym miejsc zwyczajowo wykorzystywanych do kąpieli,
    c) uświadamianiu zagrożeń związanych z wykorzystywaniem obszarów wodnych, w szczególności prowadzeniu akcji edukacyjnych wśród dzieci i młodzieży szkolnej;
    4. informowaniu i ostrzeganiu o warunkach pogodowych oraz innych czynnikach mogących powodować utrudnienia lub zagrożenia dla zdrowia lub życia osób;
    5. zapewnieniu warunków do organizowania pomocy oraz ratowania osób, które uległy wypadkowi lub są narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia.

    Za zapewnienie bezpieczeństwa, o którym mowa wyżej, odpowiada zarządzający obszarem wodnym, którym jest odpowiednio:

    1. na terenie parku narodowego lub krajobrazowego – dyrektor parku,
    2. na terenie, na którym prowadzona jest działalność w zakresie sportu lub rekreacji – osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w tym zakresie,
    3. na pozostałym obszarze – właściwy miejscowo wójt (burmistrz, prezydent miasta).

    Zadanie w postaci zapewnienia bezpieczeństwa na obszarze wodnym, do którego zobligowany jest wójt, burmistrz czy prezydent miasta, jest zadaniem własnym gminy.

    Odpowiedzialność za wypadek na obszarze strzeżonych kąpielisk

    Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny (dalej zwany k.c.) ustanawia w art. 417 § 1 odpowiedzialność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego bądź innej osoby prawnej wykonującej władzę publiczną z mocy prawa za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechania przy wykonywaniu władzy publicznej.

    Dlatego też jeżeli ulegniemy wypadkowi na strzeżonym kąpielisku, np. zranimy nogę przedmiotem niebezpiecznym znajdującym się w wodzie, który nie został zgodnie z obowiązkiem usunięty, możemy domagać się od gminy odszkodowania właśnie na podstawie art. 417 k.c. Jeżeli za utrzymanie porządku na plaży i na obszarze wód przybrzeżnych odpowiada podmiot, z którym gmina zawarła umowę zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, podstawą żądania należnego odszkodowania będzie art. 429 w związku z art. 415 k.c.

    Podstawa prawna:

    Art. 7, art. 9 Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym.
    Art. 4 Ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 roku o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.
    Art. 415, art. 417, art. 429 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny.
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE