- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoZanim wykupisz wycieczkę - sprawdź na co zwrócić uwagę

    Zanim wykupisz wycieczkę – sprawdź na co zwrócić uwagę

    Informacje dotyczące legalności działania biura podróży można uzyskać z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. System dostępny jest pod adresem internetowym http://turystyka.gov.pl

    Na co należy zwrócić uwagę wybierając wycieczkę z ofert biura podróży?

    Zanim podpiszesz umowę z biurem podróży, dokładnie przeczytaj umowę oraz informacje zawarte w broszurach czy katalogach. Szczególną uwagę należy zwrócić na cenę, położenie i kategorię hotelu, kwestie związane z wyżywieniem. Jeśli chodzi o cenę, to należy zwrócić uwagę na to w jakiej walucie została podana. W przypadku, gdy cena za imprezę turystyczną została podana w obcej walucie, to pracownik biura podróży powinien podać informację na temat tego, według kursu jakiego banku cena jest przeliczana na złotówki oraz z którego dnia. Istotne dla wysokości ostatecznej ceny za imprezy turystyczną jest czy cena jest przeliczana jest z dnia wpłaty zaliczki czy też wpłaty ostatecznej kwoty. Należy także dokładnie przeczytać, czy wskazana w umowie cena obejmuje wszystkie usługi, na których nam zależy. Aby nie rozczarować się zaplanowanym wypoczynkiem, należy również zwrócić uwagę na to, czy wybrany hotel spełnia oczekiwania. Ważne jest, gdzie hotel jest położony: czy blisko plaży, czy też przy ruchliwej ulicy. Należy także wskazać, że nie ma jednolitych standardów kategoryzacji hoteli. Wybierając hotel, należy cały czas pamiętać o tym, że w zależności od wybranego kierunku przyznane hotelowi gwiazdki mogą oznaczać co innego. Wobec tego, dbając o swój interes można poprosić pracownika biura podróży o podanie wyposażenia danego hotelu oraz pokoju. Co do kwestii wyżywienia – trzeba zwrócić uwagę na to, czy w cenie imprezy turystycznej, którą planujemy zakupić zawiera się wyżywienie w postaci dwóch posiłków lub np. opcję all inclusive.

    Umowa z biurem podróży

    Umowa o świadczenie usług turystycznych polegających na organizowaniu imprez turystycznych powinna być zawarta w formie pisemnej. Umowa z biurem podróży powinna określać:

    • organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru o którym mowa powyżej oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała;
    • miejsce pobytu lub trasę wycieczki;
    • czas trwania imprezy turystycznej;
    • program imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług, w tym:
    1. rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu,
    2. położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów niezaliczanych do rodzajów i kategorii,
    3. ilość i rodzaj posiłków,
    4. program zwiedzania i inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej;
    • cenę imprezy turystycznej, wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny;
    • sposób zapłaty;
    • rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela;
    • termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń;
    • termin zawiadomienia o przeniesieniu uprawnień i przejęciu obowiązków, o którym mowa w art. 16 ust. 2 ustawy o z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych;
    • sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora turystyki lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji;
    • wymagania specjalne, o których klient powiadomił organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego i na które strony umowy wyraziły zgodę;
    • podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy.

    W jakiej sytuacji biuro podróży może podwyższyć cenę wycieczki?

    Co do zasady cena ustalona w umowie zawartej z biurem podróży nie może zostać podwyższona. Zgodnie z art. 17 ustawy o usługach turystycznych cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, chyba że umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny, a organizator turystyki udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:

    • wzrostu kosztów transportu;
    • wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych;
    • wzrostu kursów walut.

    Przy czym należy podkreślić, że w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.

    Podstawa prawna:

    ustawa o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tekst jednolity: Dz.U. z 2004 r. Nr 223, poz.2268 ) – w szczególności art. 14, 16 i 17 tejże ustawy.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE