- Reklama -
wtorek, 19 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoOdbiór osobisty przedmiotu kupionego w Internecie, a prawo odstąpienia do umowy

    Odbiór osobisty przedmiotu kupionego w Internecie, a prawo odstąpienia do umowy

    Zakupy w Internecie – prawo do odstąpienia od umowy


    Zakupy online
    dają konsumentowi prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny, wysyłając stosowane oświadczenie na piśmie do 10 dni od daty wysłania przez sprzedawcę towaru. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:

    • świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu 10 dni od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia
    • dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania;
    • umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym;
    • świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą;
    • świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu;
    • dostarczania prasy;
    • usług w zakresie gier hazardowych.

    Należy również zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny – przepisów o umowach zawartych na odległość nie stosuje się do sprzedaży z licytacji.


    Odbiór osobisty, a prawo odstąpienia do umowy

    Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał wyrok dotyczący kwestii prawa do odstąpienia od umowy w przypadku, gdy konsument odebrał towar osobiście. Wyrok ten zapadł na kanwie sprawy ogólnopolskiej sieci księgarni Matras, która równolegle prowadzi także sklep internetowy. Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczył decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z grudnia 2012 r., w której UOKiK stwierdził, że w regulaminie sklepu internetowego Matras znalazły się niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienia. Przedsiębiorca zastrzegał m.in., że konsument, który zawarł umowę na odległość i zdecydował się na odebranie towaru w stacjonarnej księgarni Matras, mógł zrezygnować wyłącznie na miejscu w trakcie odbioru. Tymczasem – jak już zostało wspomniane, zgodnie z prawem, kupując w sklepie internetowym konsument ma prawo odstąpić od umowy ciągu 10 dni. W takim przypadku nie ma znaczenia, czy przesyłka z zakupionym towarem zostanie dostarczona pocztą, czy odbiór towaru następuje osobiście w lokalu przedsiębiorcy. Zdaniem Urzędu, w rezultacie praktyk spółki Matras, konsument mógłby zrezygnować z przysługującego mu prawa odstąpienia od umowy. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił stanowisko Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i utrzymał kary pieniężne w łącznej wysokości 452 664 zł. Wyrok SOKiK w Warszawie z 12 czerwca 2014 r. (XVII AmA 26/13) nie jest prawomocny, przedsiębiorcy przysługuje apelacja.


    Uwaga – rezerwacja, a zakup w internecie

    Przed zakupem na aukcji internetowej, czy to w sklepie internetowym należy dokładnie zapoznać się z obowiązującym regulaminem. Niestety w dalszym ciągu czytanie umów, czy regulaminów – nie należy do nawyków większości internautów, którzy robią zakupy w sieci.. Szkoda, bowiem – z punktu widzenia konsumenta, który chce skorzystać z możliwości odstąpienia od umowy jest to bardzo istotne.

    Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, prawo do zwrotu rzeczy, zależy od tego, czy do zawarcia umowy dochodzi za pośrednictwem Internetu, czy w siedzibie firmy — co wynika najczęściej z przejętego przez przedsiębiorcę modelu sprzedaży. Może zdarzyć się, że na stronie internetowej sklepu dochodzi tylko do zamówienia towaru, czyli do rezerwacji, a umowa kupna zawarta zostaje dopiero w stacjonarnym sklepie przed jego odbiorem. Taka praktyka jest często stosowana przez niektóre sklepy internetowej, które w swoich regulaminach wskazują, że przez Internet można tylko rezerwować towar. Wobec powyższego należy stwierdzić, że kliknięcie na opcję „ZAMAWIAM” jest jednoznaczne tylko i wyłącznie z zarezerwowaniem towaru. Z kolei do zawarcia umowy kupna dochodzi w dalszej kolejności dopiero w siedzibie firmy. W takiej sytuacji nie można uznać, że do zawarcia umowy doszło na odległość, przez co konsument nie ma prawa odstąpienia od umowy.


    Termin na odstąpienie od umowy zawartej na odległość

    Termin dziesięciodniowy, w którym konsument może odstąpić od umowy, liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia. Natomiast w sytuacji, gdy konsument nie został poinformowany – najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, np. o: kosztach oraz terminie i sposobie dostawy, prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni lub miejscu i sposobie składania reklamacji – to termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.


    Podstawa prawna:

    Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE