- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoWyłącznie promocyjne opakowania - zakazana praktyka

    Wyłącznie promocyjne opakowania – zakazana praktyka

    Postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazało, że sprzedawane pod marką Łowicz sosy: boloński, chiński, meksykański i do spaghetti, od kilku lat oferowane są wyłącznie w promocyjnych opakowaniach. Przykładowo sos do spaghetti przez trzy lata sprzedawany był jedynie w promocyjnym opakowaniu 300g+50g gratis. Należy zaznaczyć, iż po raz ostatni w regularnym opakowaniu pojawił się w sklepach w listopadzie 2006 roku.

     

     

    Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziła stosowana przez spółkę praktyka, która polega na oferowaniu, przez tak długi okres, określonych produktów wyłącznie w promocyjnych opakowaniach, co mogło wprowadzać przeciętnego konsumenta w błąd co do istnienia szczególnej korzyści cenowej. Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów praktyka mogła dezinformować konsumentów. Konsumenci mogli odnieść wrażenie, że kupują większy produkt po atrakcyjniejszej cenie, tymczasem od kilku lat produkty były sprzedawane wyłącznie w promocyjnych opakowaniach. Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem każdy przedsiębiorca ma obowiązek informować o oferowanych przez siebie produktach w sposób pełny i rzetelny.

     

    Dla wielu konsumentów jednym z czynników, który ma zasadnicze znaczenie przy dokonaniu wyboru konkretnego towaru jest cena. Według Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informacja na opakowaniu o gratisie powodowała, że oferta spółki wydawała się atrakcyjniejsza dla konsumentów i mogła skłaniać do decyzji, której w innych okolicznościach by nie podjęli.

     

    Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem za wprowadzanie konsumentów w błąd grozi kara do 10% przychodu. Pocieszające jest to, że już podczas prowadzonego postępowania spółka zadeklarowała zmianę praktyki. W związku z tym Prezes UOKiK odstąpiła od ukarania spółki sankcją finansową i nałożyła spółkę Agros Nova obowiązek wykonania zobowiązania polegającego na zaprzestaniu wprowadzania do obrotu i wycofaniu z rynku kwestionowanych opakowań. W przypadku niewykonania obowiązku nałożonego prawomocną decyzją Prezesa UOKiK, przedsiębiorca może zostać ukarany karą pieniężną do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.

     

    www.SerwisPrawa.pl 
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE