- Reklama -
wtorek, 19 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoCzy można odstąpić od podpisanej z akwizytorem umowy na zmianę dostawcy prądu?

    Czy można odstąpić od podpisanej z akwizytorem umowy na zmianę dostawcy prądu?

    W myśl zasady TPA (Third Party Access), każdy odbiorca energii elektrycznej i paliw gazowych ma prawo do dokonania zmiany sprzedawcy, według swoich własnych potrzeb i preferencji. Najczęściej decydującą rolę przy wyborze oferty odgrywa cena prądu i gazu, bowiem przekłada się to na oszczędność, jaką odbiorca może uzyskać w wyniku dokonanej zmiany. Jednakże analizując oferty sprzedawców warto – poza ceną jednostkową energii – zwrócić również uwagę na inne istotne elementy, takie jak np. informacja o rzeczywistym zużyciu energii i gazu, proponowanych okresach płatności, czy też okres obowiązywania proponowanej umowy, jak również okres wypowiedzenia i okres rozliczeniowy.

    Niestety, akwizytorzy często wykorzystują naiwność klientów, po to aby podpisać jak największą liczbę umów. Należy liczyć się z tym, że w trakcie domowej wizyty akwizytor może udzielić nam błędnych informacji, np. strasząc, że odmowa podpisania nowej umowy będzie skutkować odcięciem dopływu prądu do mieszkania. Słysząc taką ‘groźbę’ większość osób bez zastanowienia podpisuje podsuniętą nową umowę, nie zastanawiając się nad tym jaką ofertę przyjmuje. W takiej sytuacji, nie mając możliwości przeczytania dokładnie umowy oraz przeanalizowania jej poszczególnych punktów można podpisać nową umowę na gorszych niż dotychczas warunkach.

    Dlatego też bardzo ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z warunkami przedstawionej oferty, sprawdzić czy są one na pewno korzystniejsze od postanowień umowy, którą jesteśmy aktualnie związani. Przed podpisaniem umowy na sprzedaż energii należy w szczególności:
    • dokładnie przeanalizować postanowienia nowej umowy – przede wszystkim pod kątem ceny i warunków jej stosowania;
    • zweryfikować dostępne opcje płatności – na przykład czy rozliczenie prognozowane raz na pół roku czy raz na rok;
    • ustalić dokładnie okres obowiązywania umowy i warunki wypowiedzenia – istotne z punktu widzenia odbiorcy jest sprawdzenie czy są w umowie określone kary umowne za wcześniejsze rozwiązanie umowy;
    • sprawdzić, czy umowa nie wiąże się przypadkiem z koniecznością skorzystania z dodatkowych usług, takich jak np. usługa ubezpieczeniowa.


    Czy mogę odstąpić od umowy na sprzedaż prądu którą podpisałem w domu?

    W razie jakichkolwiek wątpliwości należy wstrzymać się z podpisaniem umowy i ewentualnie poprosić o dodatkowy czas do namysłu i kolejny termin spotkania. Jednakże jeśli zdecydowałeś się podpisać umowę na sprzedaż energii i po zweryfikowaniu doszedłeś do wniosku, że warunki nowej umowy nie są dla Ciebie korzystne, to w sytuacji, gdy umowę podpisałeś u siebie w domu, czy też na ulicy możesz od niej odstąpić.

    Zmieniłem sprzedawcę energii elektrycznej – w jakim terminie mogę odstąpić od nowej umowy?

    Obowiązujące przepisy stanowią, że w przypadku, gdy umowa zawierana jest poza lokalem przedsiębiorcy to odbiorca może od niej odstąpić bez podania przyczyny – składając na piśmie, w terminie 10 dni od zawarcia umowy, stosowne oświadczenie przedsiębiorstwu energetycznemu, z którym zawarta została dana umowa. Oświadczenie można złożyć osobiście w siedzibie przedsiębiorstwa energetycznego lub można je przesłać listem poleconym – najlepiej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru – przed upływem określonego powyżej terminu.

    Co więcej, przedsiębiorstwo energetyczne przed zawarciem umowy poza swoim lokalem powinno poinformować na piśmie konsumenta o prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni oraz wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu z oznaczeniem nazwy i adresem siedziby tego przedsiębiorstwa.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE