- Reklama -
czwartek, 18 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoZakupy grupowe - kto odpowiada za nienależyte wykonanie umowy?

    Zakupy grupowe – kto odpowiada za nienależyte wykonanie umowy?

    Zakupy grupowe

    Podstawą nabycia określonego produktu lub usługi jest kupon. Zasady dotyczące realizacji kuponu, takie jak np. okres w którym można wykorzystać kupon – są zawsze określone w warunkach oferty, które znajdują się w serwisie oferującym zakupy grupowe. Wykorzystanie kuponu może odbywać się w różnoraki sposób, zarówno w trakcie rozmowy telefonicznej – poprzez podanie jego unikalnego kodu, okazanie wydruku sprzedawcy w lokalu, wpisaniu unikalnego kodu w sklepie internetowym itd.

    Kiedy dochodzi do zawarcia umowy?

    Z punktu widzenia zakupów grupowych, niezwykle istotna jest kwestia związana z umową, jaką zawiera konsument. Należy pamiętać o tym, że złożenie zamówienia określonego kuponu, który odnosi się do interesującego nas produktu bądź usługi nie jest jednoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży tego towaru, ani przyznaniem konsumentowi przedmiotowego kuponu. Jak już zostało wspomniane, w zakupach grupowych – ważne jest, aby została zebrana określona liczba osób chętnych na zakup takiego samego produktu. Na stronie oferty określony jest na to czas, po upływie którego użytkownik otrzyma informację czy transakcja doszła do skutku, czyli czy zebrała się minimalna – określona wcześniej – liczba osób, które są zainteresowane daną ofertą. W sytuacji, gdy minimalna liczba zainteresowanych osób nie zostanie osiągnięta, to nie dochodzi do przyznania kuponu. Wówczas serwis zwraca konsumentowi uiszczoną wcześniej kwotę. Zasadniczo, zwrot płatności powinien nastąpić w tej samej formie, w jakiej płatność została zrealizowana. Natomiast w sytuacji, gdy minimalna liczba chętnych na zakup tego samego produktu została osiągnięta to dochodzi do finalizacji transakcji zakupów grupowych. Klient jest powiadamiany o tym poprzez przesłanie do niego informacji zawierającej potwierdzenie dokonanej transakcji wraz z kuponem. Zgodnie z większością regulaminów portali, które zajmują się zakupami grupowymi – dopiero w tym momencie dochodzi do zawarcia umowy dotyczącej kuponu.

    Kto odpowiada za nienależyte wykonanie umowy w przypadku zakupów grupowych?

    Korzystając z serwisów zakupów grupowych, należy pamiętać o tym, że ich działalność polega przede wszystkim na prezentowaniu ofert sprzedawców wraz z możliwością uzyskania kuponów, które upoważniają do nabycia danego produktu u konkretnego sprzedawcy. Dlatego też przedmiotem umowy zawieranej pomiędzy konsumentem a serwisem zakupów grupowych jest tylko i wyłącznie uzyskanie kuponu, który pozwala na zakup określonego produktu lub usługi po niższej cenie u sprzedawcy. Dopiero umowa pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą świadczącym usługi lub sprzedającym towary ma za przedmiot nabycie tego właśnie produktu lub usługi. Ważne jest to z punktu widzenia ponoszenia odpowiedzialności, bowiem produkt określony w ofercie zamieszczonej w serwisie zakupów grupowych dostarcza konsumentowi jego sprzedawca w swoim imieniu i na własny rachunek, zatem to właśnie on jest odpowiedzialny w przypadku nienależytego wykonania zobowiązania. Portal zakupów grupowych działa jako tylko jako pośrednik pomiędzy konsumentem a sprzedawcą, zatem jego odpowiedzialność sprowadza się do dbania o należyte funkcjonowanie serwisu, a w szczególności wygenerowanie i przesłanie kuponu. Serwis zakupów grupowych ponosi także odpowiedzialność za prawidłowość opisu oferty zamieszczonej w serwisie zakupów grupowych.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE