- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoRękojmia zamiast reklamacji

    Rękojmia zamiast reklamacji

    Zaprojektowane przepisy ustawy o prawach konsumenta dotyczą kupujących online, poza lokalem przedsiębiorcy oraz klientów sklepów tradycyjnych. Szczegółowe obowiązki informacyjne będą obowiązywać w przypadku każdego typu zawieranych umów. Niewątpliwie nowe regulacje zawierają korzystne dla konsumentów rozwiązania, dotyczące m.in. wydłużenia prawa do odstąpienia od umowy zwartej na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa oraz większą swobodę w wyborze dochodzenia praw z tytułu rękojmi w przypadku wady produktu.

    Definicja konsumenta – zmiana
    Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Natomiast zaprojektowane przepisy stanowią, że konsumentem będzie również osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, która zakupi produkt w celu, który w przeważającym stopniu, będzie niezwiązany z tą działalnością. Tym samym, rozszerzą się uprawnienia przedsiębiorców. Jednakże z drugiej strony, nowa definicja budzi obawy sprzedawców, którzy zwracają uwagę na problem oceny i weryfikacji w jakim stopniu rzecz będzie nabywana w związku z prowadzoną działalnością.

    Zwrot towaru zakupionego w internecie
    Zarówno czas na odstąpienie od umowy zawartej na odległość – czyli np. przez telefon, jak i poza lokalem przedsiębiorcy – np. na pokazie – zostanie – w myśl nowych przepisów – wydłużony do 14 dni. W przypadku, gdy konsument nie zostanie poinformowany o tym prawie, termin ten przedłuży się do 12 miesięcy. Ustawa ma wprowadzić także jednolity wzór odstąpienia od umowy.

    Rękojmia zamiast reklamacji
    W myśl zaprojektowanych przepisów zarówno naprawa, wymiana, obniżenie ceny jak i zwrot pieniędzy – będą przysługiwać konsumentom w związku z wadą zakupionego towaru. To od konsumenta będzie zależało, z której możliwości skorzysta. Klient, zamiast uprawnień z tytułu niezgodności z umową, będzie korzystał z rękojmi, która zostanie uregulowana w kodeksie cywilnym. Nowe przepisy nie zmieniają terminu, w którym należy złożyć reklamację z tytułu niezgodności z umową, zatem klienci będą to mogli zrobić nadal w ciągu dwóch lat od zakupu. Wydłużony zostanie – z 6 do 12 miesięcy – czas, w którym przyjmuje się, że wada istniała już w momencie sprzedaży. Aktualnie wiele reklamacji złożonych po upływie pół roku od zakupu jest automatycznie odrzucanych przez sprzedawców.

    Kto ponosi koszty wysyłki przy zwrocie towaru?
    Aktualny brak precyzyjnej regulacji wzbudza wśród klientów oraz sprzedawców wiele wątpliwości co do tego, kto i kiedy płaci za odesłanie produktu. Dlatego też w projekcie ustawy sprecyzowano, że w sytuacji odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem, klient ponosi koszty odesłania towaru, pod warunkiem, że został o tym wcześniej poinformowany.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE