- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoPrawa abonentów

    Prawa abonentów

    Aktualnie UOKiK prowadzi 30 postępowań dotyczących przedsiębiorców telekomunikacyjnych, sprawdzając m.in. czy operatorzy rzetelnie informują o swoich produktach i usługach w przekazach reklamowych. Niedawno Prezes Urzędu miała zastrzeżenia do umów stosowanych przez P4 – operator sieci Play oraz PTK Centertel – operator sieci Orange. W wyniku zakończonych postępowań, operator sieci Play zobligował się do zmiany zakwestionowanych postanowień, a operator sieci Orange przeciwnie – w związku z czym Prezes Urzędu nałożyła na niego karę w wysokości ponad 16 mln zł. Dwie z trzech wydanych decyzji są wynikiem kontroli z ubiegłego roku sposobów zawierania przez operatorów telefonii komórkowej umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych na odległość z wykorzystaniem tzw. sklepów internetowych i telesprzedaży.

     

    Umowa zawierana na odległość
    Wątpliwości Urzędu wzbudziło utrudnianie przez PTK Centertel zapoznania się z warunkami umowy zawieranej na odległość. W trakcie wizyty na stronie internetowej albo rozmowy z konsultantem konsument wyrażał zainteresowanie ofertą operatora. Liczące od kilku do kilkunastu stron dokumenty: umowę albo aneks, regulamin, cennik konsumentowi dostarczał kurier. Jak wykazało postępowanie UOKiK, klient w trakcie wizyty kuriera mógł umowę podpisać albo z niej zrezygnować. W przypadku, gdy klient rezygnował z zawarcia umowy, to niestety nie mógł zatrzymać tych dokumentów w celu zapoznania się z nimi i ewentualnego podpisania w innym terminie. Według Urzędu, przedsiębiorca w ten sposób wywierał presję natychmiastowego podpisania nawet niesatysfakcjonującej umowy. Zgodnie z obowiązującym prawem, operator powinien przed zawarciem umowy umożliwić zapoznanie się z jej wszystkimi warunkami.

    Kara za wcześniejsze zerwanie umowy z operatorem telekomunikacyjnym
    Zawarcie umowy telekomunikacyjnej
    wiąże się najczęściej z kupnem telefonu po atrakcyjnej cenie. Z kolei otrzymanie ulgi z tytułu zakupu telefonu po promocyjnej cenie wiąże się z podpisaniem kontraktu na określony czas. W sytuacji, gdy klient chce wcześniej rozwiązać umowę, to – zgodnie z obowiązującym prawem – konsument musi oddać różnicę będącą przyznaną w promocji ulgą, przy czym kwota, którą musi zwrócić konsument ulega pomniejszeniu o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Urząd zakwestionował praktykę operatora sieci Play, który wypowiadającym umowę przed jej zakończeniem, naliczał kwotę wyższą niż przyznana ulga. Spółka zobowiązała się do zmiany tej praktyki m.in. do zwrotu konsumentom nadpłat.

     

    Odstąpienie od umowy
    Za niezgodne z prawem Urząd uznał także błędne informowanie o przysługujących konsumentom prawach. Praktyka ta dotyczyła konsumentów, którzy zawierali umowy na odległość. Zgodnie z ustaleniami Urzędu, operatorzy sieci Play oraz Orange błędnie informowali klientów o warunkach bezpłatnego odstąpienia od umowy. W sytuacji, gdy chodzi o usługi kupowane na odległość przepisy przewidują możliwość rozmyślenia i zrezygnowania z nich w ciągu 10 dni od zawarcia umowy. Warunkiem skorzystania z tego przywileju jest sytuacja, w której operator nie rozpoczął jeszcze świadczenia usługi. Zarówno Play jak i Orange błędine informowali, że konsumenci w chwili wyrażenia zgody na uruchomienie usługi, tracą możliwość bezpłatnej rezygnacji z umowy. Warto wiedzieć, że dopiero rozpoczęcie świadczenia usługi, a nie samo wyrażenie zgody skutkuje utratą prawa do bezpłatnego odstąpienia od umowy.

     

    Przedłużenie umowy
    Ponadto Prezes UOKiK zakwestionowała praktykę PTK Centertel, która polegała na wprowadzaniu w błąd konsumentów przedłużających umowę. Praktyka dotyczy klientów, którzy na kontynuację umowy zdecydowali się po podpisaniu dokumentów dostarczonych przez kuriera. Operator informował abonentów, że w związku z tym, że nie zakupili telefonu nie przysługuje im prawo odstąpienia od zmienionych warunków umowy w ciągu 10 dni. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zmieniając umowę przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, konsument ma prawo na odstąpienie w ciągu 10 dni od momentu otrzymania pisemnego potwierdzenia dokonanej zmiany warunków umowy, niezależnie od tego, czy jednocześnie kupiliśmy nowy telefon.

     

    Prezes Urzędu nałożyła na operatora sieci Orange – PTK Centertel – 16 260 300 zł kary. Decyzja nie jest ostateczna – spółka odwołała się do sądu. Operator sieci Play – P4 – dwukrotnie zobowiązał się do zmiany praktyk, decyzje są prawomocne.

    www.SerwisPrawa.pl
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE