Jesteś tutaj:
Prawo cywilne
22.01.2014 - Edyta Zielińska
Kliknij, aby ocenić:
 
5/4
Uwaga! Publikacja archiwalna
Oznacza to, że od czasu jej opublikowania pojawiły się zmiany aktów prawnych, mogące wpływać na aktualność poniższej treści. SerwisPrawa.pl nie aktualizuje automatycznie wszystkich publikowanych tekstów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi.
Jeżeli interesuje Cię uaktualnienie poniższego tekstu pod kątem obowiązującego stanu prawnego - kliknij w link (funkcja dostępna tylko dla zarejestrowanych Użytkowników).

Polisolokaty, a brak informacji o ryzyku utraty nawet wszystkich oszczędności

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznała, że Getin Noble Bank bezprawnie wprowadzał w błąd swoich klientów, którzy zawierali umowy o długoletni produkt inwestycyjno-oszczędnościowy. Zdaniem UOKiK bank nie przekazywał najważniejszych informacji, tj. o ryzyku utraty nawet wszystkich oszczędności oraz o wysokich kosztach rozwiązania umowy. Suma kar nałożonych na spółkę wyniosła ponad 6,7 mln zł

Jak wynika z informacji podanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, konsumenci skarżą się na produkty inwestycyjno-oszczędnościowe: ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi, czyli tzw. polisolokaty. Umowa na ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi jest zawierana na wiele lat. Produkt ten charakteryzuje się tym, że na podstawie umowy, konsument jednorazowo lub w określonych okresach wpłaca kwoty, które są lokowane w ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe. Inwestycja może przynieść zysk dopiero po wielu latach, np. 10, 15, jak również stratę. Najczęstszym zarzutem konsumentów jest to, że tego typu produkty są im przedstawiane jako standardowa lokata, czy krótkoterminowe ubezpieczenie. Wiele osób zawierając umowę z bankiem nie ma świadomości, że jego wcześniejsze zerwanie może oznaczać utratę oszczędności. Ponadto zysk uzależniony jest od ponoszonego ryzyka inwestycji.

Prezes UOKiK przygląda się tego typu produktom – aktualnie prowadzi aż 10 postępowań. Pierwszymi decyzjami na tym rynku są wydane właśnie dwie decyzje wobec Getin Noble Banku. Wątpliwości wzbudziły wprowadzające w błąd informacje przekazywane przez pracowników banku oraz ulotki reklamowe. Suma kar nałożonych na spółkę wyniosła ponad 6,7 mln zł.


Pierwsza decyzja – informacje o polisolokatach przekazywane przez pracowników banku
Podczas prowadzonego od listopada 2012 r. postępowania UOKiK przeanalizował blisko 100 skarg konsumentów. Zebrano obszerny materiał dowodowy m.in. informacje o ilości reklamacji zgłaszanych bankowi w związku z tym produktem. Ponadto, przeanalizowano także propozycje szkoleń dotyczących sposobu sprzedaży wieloletnich produktów inwestycyjno-oszczędnościowych, w tym prowadzenia rozmów z klientami - jakie bank przygotował dla swoich pracowników oraz placówek franczyzowych.

 

Oferta ubezpieczeń na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym była przedstawiana tym konsumentom, którzy chcieli założyć standardową lokatę lub odnowić umowę. W trakcie postępowania ustalono, że pracownicy banku i placówek współpracujących prowadzili z klientami rozmowy w taki sposób, aby wierzyli oni, że decydują się na bezpieczny produkt, dzięki któremu osiągną wysokie zyski. Proponowano im rozwiązanie korzystniejsze od standardowych lokat terminowych. Zachęcając do nabycia produktu, odwoływano się do zysku i bezpieczeństwa. Potwierdzają to skargi konsumentów. W opinii Urzędu, konsumenci nie mieli jasnych informacji na temat ryzyka związanego z zawarciem umowy o długoletni produkt inwestycyjno-oszczędnościowy – w tym wcześniejszego jej zerwania i możliwości utraty zgromadzonych oszczędności.

Autor/Źródło: Edyta Zielińska



1 2 DALEJ
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
® 2008 - 2022 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.