Jesteś tutaj:
Prawo cywilne
21.01.2014 - Rafał Rodzeń
Kliknij, aby ocenić:
 
5/2
Uwaga! Publikacja archiwalna
Oznacza to, że od czasu jej opublikowania pojawiły się zmiany aktów prawnych, mogące wpływać na aktualność poniższej treści. SerwisPrawa.pl nie aktualizuje automatycznie wszystkich publikowanych tekstów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi.
Jeżeli interesuje Cię uaktualnienie poniższego tekstu pod kątem obowiązującego stanu prawnego - kliknij w link (funkcja dostępna tylko dla zarejestrowanych Użytkowników).

Kradzież w pociągu - odszkodowanie

Polskie pociągi nie należą do najwygodniejszych, kłopot w tym, że nie są także bezpieczne, przynajmniej w takim stopniu, w jakim oczekują tego podróżni. W związku z tym podróżując koleją musimy czujnie obserwować nasz bagaż, chwila nieuwagi i możemy stracić go już na zawsze. Kto w takiej sytuacji odpowiada za powstałą szkodę? Jak się okazuje, niekoniecznie musi to być PKP.

Kradzieże w polskich pociągach zdarzają się nagminnie – nie jest to jednak wyłączna wina Polskich Kolei Państwowych. Ostatecznie to w gestii pasażera leży jego pilnowanie i odpowiednie zabezpieczenie przed kradzieżą. W praktyce nie zawsze da się jednak ochronić przewożony dobytek, szczególnie jeśli podróż jest długa, a my musimy choć na chwile odpocząć. Niestety nawet nasz krótki sen jest okazją dla złodzieja.

 

 

O tym czy przysługuje nam w takiej sytuacji jakiekolwiek odszkodowanie, decyduje charakter przewożonego bagażu. Jeśli decydujemy się na przechowywanie plecaka czy torby w przedziale, szanse na uzyskanie odszkodowania są raczej niewielkie. Przewoźnik nie odpowiada bowiem za bagaż pozostawiony do dyspozycji pasażera. W związku z tym jakakolwiek kradzież w takim przypadku powoduje, że winy nie można przypisać Polskim Kolejom Państwowym. Rozwiązaniem może być jednak ubezpieczenie bagaży – wówczas odpowiedzialność odszkodowawcza spadnie na ubezpieczyciela. Pasażer musi jedynie złożyć odpowiedni wniosek z żądaniem wypłaty odszkodowania.

 

Warto jednak podkreślić, że szansa na uzyskanie odszkodowania od PKP jest w dwóch przypadkach możliwa. Po pierwsze, jeśli utrata lub zniszczenie bagażu nastąpi na skutek wypadku kolejowego. Po drugie, jeżeli szkoda powstanie w związku z zapewnieniem przez przewoźnika przechowywania bagażu w miejscu dostępnym wyłącznie dla personelu pociągu. Odpowiada to bagażowi nadawanemu do luku samolotu (bagażowi rejestrowanemu). W takich sytuacjach poszkodowany pasażer musi sporządzić wniosek o wypłatę odszkodowania, dołączyć do niego bilet z podróży oraz wskazać co i w jakich okolicznościach zaginęło lub zostało uszkodzone. Możemy pokusić się o oszacowanie wartości utraconych przedmiotów, jednak o kwocie odszkodowania zadecyduje ostatecznie przewoźnik – jeśli w ogóle zechce je nam wypłacić. Pismo składamy w siedzibie PKP, osobiście lub listem poleconym.

 

Widzimy zatem, że możliwości uzyskania odszkodowania za ukradziony bagaż w pociągu są mocno ograniczone. Szansa na odzyskanie chociażby części pieniędzy pojawi się w zasadzie tylko wtedy, gdy sami zadbamy o przewożone rzeczy i po prostu je ubezpieczymy. Warto w tej kwestii skorzystać z ubezpieczenia zewnętrznej firmy, ponieważ tylko takie gwarantuje uzyskanie słusznego odszkodowania. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak przezorność i baczne pilnowanie swoich bagaży – wówczas nie grozi nam ich utrata, a żmudne procedury odszkodowawcze będą niepotrzebne.

Autor/Źródło: Rafał Rodzeń



Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
® 2008 - 2022 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.