- Reklama -
środa, 17 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoKupiłeś prezent przez internet i chcesz go zwrócić? Poznaj swoje prawa

    Kupiłeś prezent przez internet i chcesz go zwrócić? Poznaj swoje prawa

    Kupując przez internet, korzystamy z ochrony przewidzianej w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Zgodnie z przepisami tej ustawy konsumentowi przysługuje tzw. prawo do namysłu, przez które należy rozumieć prawo do odstąpienia od umowy i rezygnację z zakupu w terminie 10 dni kalendarzowych. W tym czasie klient, który dokonał zakupu przez internet powinien poinformować o swej decyzji przedsiębiorcę, wysyłając stosowne oświadczenie. Istotne jest to, że aby skorzystać z przysługującego nam uprawnienia nie musimy podawać powodu odstąpienia od umowy.

    Czy robiąc zakupy przez internet zawsze przysługuje nam prawo do zwrotu zakupionego towaru?
    Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje w sytuacji, gdy kontrahentem jest drugi konsument, czyli osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej oraz gdy zakupu dokonaliśmy na aukcji z opcją licytacji. Jak już zostało powyżej wspomniane, konsument ma 10 dni na odstąpienie od umowy i rezygnację z zakupu dokonanego przez internet. Po upływie tego terminu, nie będzie możliwe skorzystanie z prawa do zwrotu zakupionego produktu. Termin dziesięciodniowy liczy się od dnia wydania rzeczy. Ponadto, ustawa stanowi, że jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:

    • dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania;
    • umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym;
    • świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą;
    • świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu;
    • dostarczania prasy;
    • usług w zakresie gier hazardowych.

    Należy pamiętać o tym, że zakupiony przez nas produkt powinien być odesłany w stanie niezmienionym, ale może być rozpakowany. Wyjątkiem od tej zasady są np. płyty CD, DVD, Blu-Ray czy też programy komputerowe, które muszą zostać zwrócone w oryginalnym opakowaniu.

    Kto ponosi koszty przesyłki zwrotnej?
    Koszt przesyłki zwrotnej pokrywa go konsument. Nie ma jednak przeszkód w tym, aby umowa przewidywała, że koszty przesyłki zwrotnej ponosi sprzedawca. Warto pamiętać również o tym, że przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić klientowi równowartość ceny towaru oraz doliczone do niej wcześniej opłaty za dostawę. Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 kwietnia 2010 r., C-511/08, jeżeli konsument odstąpi od umowy, należy mu się nie tylko zwrot ceny towaru, ale także kosztów jego wysyłki poniesionych przy zakupie.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE