Jesteś tutaj:
Prawo cywilne
17.12.2013 - Edyta Zielińska
Kliknij, aby ocenić:
 
5/1
Uwaga! Publikacja archiwalna
Oznacza to, że od czasu jej opublikowania pojawiły się zmiany aktów prawnych, mogące wpływać na aktualność poniższej treści. SerwisPrawa.pl nie aktualizuje automatycznie wszystkich publikowanych tekstów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi.
Jeżeli interesuje Cię uaktualnienie poniższego tekstu pod kątem obowiązującego stanu prawnego - kliknij w link (funkcja dostępna tylko dla zarejestrowanych Użytkowników).

Opóźnienie rozpoczęcia imprezy turystycznej - odpowiedzialność biura podróża

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ograniczanie przez biuro podróży odpowiedzialności za opóźnienie rozpoczęcia imprezy turystycznej – zostało uznane jako niezgodne z prawem.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziło m.in. postanowienie zgodnie, z którym konsument nie mógł domagać się rekompensaty za opóźnienia rozpoczęcia imprezy turystycznej, które były krótsze niż 12 godzin. Natomiast zgodnie z obowiązującym prawem każde opóźnienie wiąże się z wykonaniem umowy w sposób nienależyty.

Oznacza to, że klient ma prawo do ubiegania się o stosowną rekompensatę. Biuro podróży ponosi odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy i nie może jej wyłączyć na podstawie postanowień w niej zawartych. Wyjątkiem od tej zasady są sytuacje spowodowane: działaniem lub zaniechaniem samego klienta, niemożliwym do przewidzenia działaniem osoby trzeciej albo siłą wyższą. Wielkość rekompensaty za opóźnienia związane z rozpoczęciem imprezy turystycznej jest każdorazowo określana przez strony umowy.

 

Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczył decyzji wydanej przez Prezesa UOKiK z 2011 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał wówczas m.in., że we wzorcach umownych spółki znalazły się postanowienia tożsame z wpisanymi do rejestru klauzul niedozwolonych. Jeżeli tego rodzaju klauzule pojawią się w umowie, którą konsument zawarł z przedsiębiorcą, to z mocy prawa nie wiążą one stron tej umowy. Nowa Itaka zastrzegała m.in., że nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia wylotów z kraju, które byłyby mniejsze niż 12 godzin.

 

Ostatecznie, Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił stanowisko Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i potwierdził naruszanie przez spółkę zbiorowych interesów konsumentów. Ponadto, Sąd uznał, że spółka – Nowa Itaka zaniechała stosowania niektórych kwestionowanych przez Urząd postanowień jeszcze przed wydaniem decyzji. W związku z tym kara pieniężna została obniżona do 2 533 263 zł. Wyrok (XVII Ama 158/11) nie jest prawomocny, przedsiębiorcy przysługuje apelacja.
 

Autor/Źródło: Edyta Zielińska



Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
® 2008 - 2021 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.