- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoCzy w przypadku rezerwacji wycieczek - zawsze wcześniej znaczy taniej?

    Czy w przypadku rezerwacji wycieczek – zawsze wcześniej znaczy taniej?

    Wysokie rabaty, gwarancja niezmienności ceny, bogaty wybór atrakcyjnych ofert – tak przedsiębiorcy zachwalają wycieczki first minute. Warto jednak zadać sobie pytanie: czy zawsze wcześniej znaczy taniej? Wielu ważnych informacji wszystkim turystom, a także przedsiębiorcom dostarczy Rejestr klauzul niedozwolonych, który jest zbiorem postanowień uznanych prawomocnym wyrokiem sądu za sprzeczne z prawem. Obecnie znajduje się w nim 2117 postanowień, z czego prawie 700 dotyczy tylko branży turystycznej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na bieżąco monitoruje, czy umowy, które konsumenci zawierają z biurami podróży są zgodne z przepisami.
    Warto przypomnieć, iż  koszt imprezy, po podpisaniu umowy przez konsumenta, nie może ulec zmianie. Wyjątkiem od tej zasady jest jedynie sytuacja, kiedy kontrakt wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Każda taka zmiana musi być udokumentowana przez organizatora turystyki. Gdy nie zgadzamy się na dopłatę mamy prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. W sytuacji, gdy już zapłaciliśmy za wycieczkę – biuro podróży jest zobligowane zwrócić całą kwotę. Cena nie może się zwiększyć na 20 dni przed wyjazdem. Ponadto, coraz częściej biura podróży oferują ubezpieczenie na wypadek zmiany ceny, które miałoby pokryć ewentualne podwyższenie kosztów. Decydując się na nie, należy sprawdzić, czy obejmie ono każdą sytuację zmiany ceny.
    Warto także dokładnie przeczytać umowę i poprosić o doprecyzowanie ogólnych postanowień, ponieważ spokojna okolica, czy też określenie „pokój z widokiem” – dla organizatora imprezy i dla nas mogą oznaczać coś zupełnie innego. Niezaleznie od tego, czy wycieczka została zakupiona w ofercie first minute, czy last minute – można ją reklamować. Przy wyborze wycieczki,należy pamiętać o tym, że trzy gwiazdki w Polsce, nie oznaczają takiego samego standardu hotelu np. w Tunezji. Jeżeli umawialiśmy się, że będziemy nocować w hotelu trzygwiazdkowym, a na miejscu okazało się, że jest inaczej – mamy prawo do reklamacji.
    Reklamować można nie tylko niezgodną z umową kategorię hotelu, ale również zgubiony bagaż, opóźniony samolot, dłuższą odległość od plaży i inne nieprawidłowości. Reklamację należy złożyć na piśmie u organizatora wyjazdu, żądając zmniejszenia ceny. Pomocna będzie tabela frankfurcka, która procentowo określa możliwości obniżki. Przykładowo, za brak balkonu możemy żądać do 10%, za hałas w nocy do 40%, a za brak wyżywienia do 50% niższej ceny. Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale jedynie pomocnym konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania.
    W sytuacji, w której organizator podczas wycieczki nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, powinien zapewnić świadczenie zastępcze (np. zamiast rejsu po Nilu – wycieczkę na safari). Konsument nie może ponosić dodatkowych kosztów, a w przypadku gdy nowa propozycja jest tańsza, ma prawo żądać zwrotu różnicy. Konsument możee także nie zgodzić się na pomysł organizatora. Wówczas organizator musi on zapewnić konsumentowi powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy.
    Jeżeli biuro podróży nie uznaje złożonej reklamacji, można poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 800 008.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE