- Reklama -
środa, 27 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaSamorząd i administracjaPrawo administracyjneBędziesz pasażerem linii lotniczych – poznaj swoje prawa

    Będziesz pasażerem linii lotniczych – poznaj swoje prawa

    Brak biletu
    Sytuacja której praktycznie żaden podróżny nie bierze pod uwagę – a niestety, może się zdarzyć. Przewoźnicy często sprzedają więcej biletów niż jest miejsc na pokładzie. Liczą na to, że część pasażerów zrezygnuje z podróży. Kiedy okaże się, że miejsc brakuje, obowiązkiem przewoźnika jest podjęcie próby znalezienia ochotników, którzy polecą innym kursem. Jeśli zgłosimy się na ochotnika mamy wybór: rejs w innym dniu wybranym przez nas (oczywiście jeśli będą wolne miejsca) lub zwrot pieniędzy za bilet. Jeśli odwołany lot jest kolejnym etapem naszego połączenia, mamy prawo do bezpłatnego powrotu do portu początkowego. Przewoźnicy mogą, ale nie muszą, oprócz tego zaoferować ochotnikom dodatkowe korzyści. Jest to całkowicie uzasadnione, tym bardziej, że inaczej ciężko byłoby znaleźć osoby, które dobrowolnie zrezygnują z zaplanowanego wyjazdu czy też wakacji. Natomiast skuszeni dodatkowymi „bonusami” mogą podjąć decyzję o przesunięciu w czasie swoich planów. Jeśli jednak oferta przewoźnika nie okaże się zbyt dobra i ochotników zgłosi się zbyt mało, możemy po prostu nie polecieć. W takiej sytuacji przysługuje nam wyżywienie oraz nocleg w hotelu, do czasu oczekiwania na kolejny lot. Oprócz tego przewoźnik jest obciążony kosztami transportu między hotelem a lotniskiem. Inne uprawnienia z jakich możemy skorzystać to: dwa bezpłatne połączenia telefoniczne, faksy, teleksy lub maile. Przysługują nam również wszystkie prawa, które maja ochotnicy (z wyjątkiem tych, które były zaproponowane dobrowolnym ochotnikom). Wysokość odszkodowania, które musi być dodatkowo wypłacone przez przewoźnika jest określona przez przepisy prawa i wynosi:

    1. 250 euro w przypadku rejsów do 1.500 km,
    2. 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1.500 a
    3. 500 km w przypadku rejsów poza UE,
    4. 600 euro dla pozostałych rejsów.

    Wysokość odszkodowania będzie o połowę mniejsza, jeżeli przewoźnikowi uda się zaproponować rejs, który pozwoli dotrzeć do portu docelowego najwyżej 2 godziny później w przypadku pierwszym, 3 godziny później w przypadku drugim lub 4 godziny później w przypadku trzecim.

    Odwołany lot
    Za odwołany lot również należy się nam odszkodowanie. Ale tylko wtedy, kiedy przewoźnik nie poinformuje nas o zmianach z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem i jednocześnie nie zaoferuje nowego połączenia, które rozpoczynać się będzie nie wcześniej niż 2 godziny i kończyć nie później niż 4 godziny po planowym wylocie i przylocie w miejsce docelowe. Jeśli natomiast przewoźnik uprzedzi o swojej decyzji na mniej niż tydzień przed rejsem, lot zastępczy musi się zaczynać odpowiednio nie wcześniej niż godzinę przed i dwie godziny po planowym wylocie i przylocie. Odszkodowanie nie będzie nam też przysługiwało w sytuacji kiedy linie zmienią plany na dwa tygodnie przed naszą podróżą.
    Prawa wskazane wyżej nie przysługują nam oczywiście w sytuacji, kiedy bierzemy udział w wyjeździe zorganizowanym, który został odwołany z innego powodu niż odwołanie samego lotu.

    Zaginięcie lub uszkodzenie bagażu W sytuacji kiedy bagaż ulegnie uszkodzeniu lub zaginie w podróży liniami lotniczymi UE do jakiegokolwiek portu na świecie, możemy ubiegać się o odszkodowanie do około 1000 euro. Roszczenia trzeba zgłosić nie później niż 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu, a w razie bagażu opóźnionego – nie później niż 21 dni od daty, kiedy bagaż zostanie odebrany. W sytuacji kiedy bagaż zgubił inny przewoźnik niż ten, który sprzedał nam bilet, od nas zależy, od którego z nich będziemy żądali odszkodowania.

    Podstawa prawna:
    Odszkodowanie i pomoc dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów – rozporządzenie (WE) nr 261/2004; DzU L 46 z 17 lutego 2004 r. Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego – rozporządzenie (WE) nr 889/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2027/97; DzU L 140 z 30 maja 2002 r. (włączające konwencję montrealską do prawa UE w zakresie ujednolicenia niektórych przepisów dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, DzU L 194 z 18 lipca 2001r.)
    Federacja Konsumentów

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE