- Reklama -
środa, 27 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoElektroniczna informacja o doręczeniu

    Elektroniczna informacja o doręczeniu

    Zgodnie z treścią art. 139 Kodeksu postępowania cywilnego, sąd dokonuje doręczeń przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, osoby zatrudnione w sądzie, komornika lub sądową służbę doręczeniową. Przepisy o doręczeniach mają charakter obligatoryjny, co oznacza, że daty doręczenia – istotnej w perspektywie ustalenia biegu terminów procesowych, nie można ustalać w sposób dowolny, przy uwzględnieniu okoliczności dotyczących wewnętrznej organizacji obrotu dokumentów w danej jednostce. Tym samym prawidłowa dokumentacja doręczenia pisma w określonej dacie jest niezbędna dla prawidłowości całego postępowania sądowego.

    Konkretyzacją zapisów ustawy w omawianej materii jest Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 października 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu i sposobu doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym. Stanowi ono m.in. że każde pismo sądowe jest wysyłane jako przesyłka polecona. Na stronie adresowej przesyłki umieszcza się napis: "Polecona – za potwierdzeniem odbioru". Do przesyłki dołącza się formularz potwierdzenia odbioru, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia. Odbierający przesyłkę potwierdza jej odbiór na formularzu potwierdzenia odbioru przez wpisanie daty otrzymania przesyłki i umieszczenie czytelnego podpisu zawierającego imię i nazwisko. Pracownik operatora, pracownik sądowej służby doręczeniowej, osoba zatrudniona w sądzie lub komornik, wpisuje na formularzu potwierdzenia odbioru datę doręczenia przesyłki, imię i nazwisko odbiorcy i zaznacza sposób doręczenia, co potwierdza własnoręcznym podpisem. Na przesyłce doręczający wpisuje datę doręczenia, co potwierdza własnoręcznym podpisem. Jeżeli doręczającym jest pracownik operatora, niezwłocznie po doręczeniu przesyłki przekazuje formularz potwierdzenia odbioru placówce pocztowej operatora, która na pierwszej stronie formularza potwierdzenia odbioru umieszcza odcisk datownika i odsyła je sądowi wysyłającemu. Jeżeli doręczającym jest inny podmiot przewidziany przez KPC, doręczający niezwłocznie po doręczeniu przesyłki przekazuje formularz potwierdzenia odbioru sądowi wysyłającemu.

    W praktyce potwierdzenie odbioru przesyłki sądowej polega na własnoręcznym podpisaniu niewielkiego kartonika papieru w obecności listonosza. Pamiętajmy jednak, że zawsze musimy podpisywać się własnym imieniem i nazwiskiem, w przeciwnym razie grozi nam odpowiedzialność karna (nawet, gdy podpisujemy odebranie listu za zgodą rzeczywistego adresata).

    Przekazywanie informacji o doręczeniu przez operatorów pocztowych nie zawsze jest prawidłowe. Zdarza się, że popularne zwrotki gdzieś się gubią, są nieczytelne lub ulegają znaczącemu zniszczeniu. Stanowi to oczywiście duży problem dla sądów, które muszą przecież dbać o czytelność wszystkich akt prowadzonej sprawy. Ustawodawca chcąc rozwiązać ten kłopot i usprawnić kwestię doręczeń chciałby zmienić obowiązujące nadal w tej kwestii przepisy. Już niedługo zamiast podpisywać papierowy formularz będący dowodem prawidłowego doręczenia, adresaci wszelkich pism sądowych będą podpisywać formularz elektroniczny. Listonosze mają być wyposażeni w niewielkie tablety, na których taki podpis będzie można złożyć, zaletą w tym przypadku jest natychmiastowe przesłanie informacji o dokonanym doręczeniu bezpośrednio do systemu komputerowego właściwego sądu. Tak naprawdę możliwość e-doręczenia funkcjonuje już w naszym kraju, nie jest jednak popularna. Zgodnie z § 13 omawianego rozporządzenia, jeżeli warunki techniczne sądu wysyłającego oraz operatora na to pozwalają, formularz potwierdzenia odbioru ma postać elektroniczną i jest przekazywany za pomocą systemu teleinformatycznego służącego do obsługi elektronicznego formularza potwierdzenia odbioru sądu wysyłającego. W takim przypadku na stronie adresowej przesyłki umieszcza się napis: "Polecona-e". Do przesyłki nie dołącza się formularza potwierdzenia odbioru, ponieważ sąd wysyłający uzyskuje informacje o doręczeniu wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. W praktyce jest to bardzo szybkie i sprawne rozwiązanie.

    W elektronicznym formularzu potwierdzenia odbioru umieszcza się wszelkie wpisy, adnotacje i zaznaczenia, które zgodnie z rozporządzeniem podlegają umieszczeniu na formularzu potwierdzenia odbioru oraz na stronie adresowej przesyłki. Odcisku datownika nie umieszcza się.

    Procedura potwierdzenia odbioru będzie zatem identyczna jak w przypadku obecnie funkcjonujących dostaw kurierskich. Praktycznie każdy polski doręczyciel korzysta z niewielkich urządzeń elektronicznych, dzięki którym można w łatwy i szybki sposób potwierdzić otrzymanie paczki. Tak naprawdę zatem zmienia się nie forma potwierdzenia doręczenia listów, lecz nośnik na którym jest ono dokonywane. Podpisy adresatów pozostaną przecież bez zmian. Czy nowa forma informacji o doręczeniu będzie powszechniejsza, niż ma to miejsce na chwilę obecną? Tego na razie nie wiadomo, jednak Ministerstwo Sprawiedliwości już prowadzi rozmowy z Pocztą Polską w sprawie wdrożenia pilotażowego programu e-listonosz.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE