- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoNowe regulacje ADR a przedsiębiorcy

    Nowe regulacje ADR a przedsiębiorcy

    W ciągu najbliższych dwóch lat w Polsce ma powstać sprawny system podmiotów ADR, działający w sposób przejrzysty, skuteczny i bezstronny. Niewątpliwie będzie to szansa na szybsze i tańsze rozwiązywanie sporów konsumenckich. Organy krajowe stoją więc przed wyzwaniem, jakim jest organizacja instytucjonalna tego systemu w każdej branży, w której on do tej pory nie powstał. Przedsiębiorcy mogą dołączyć swój głos do dyskusji dzięki warsztatom przygotowywanym przez Europejskie Centrum Konsumenckie w porozumieniu z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Nowe regulacje przyniosą istotne korzyści dla konsumentów

    Konsumenci będą mogli przekazywać wszelkie swoje spory (niezależnie od branży, kanału wykorzystanego do zakupu czy też kraju, w którym nabyto produkt lub usługę) do rozpatrzenia w ramach systemu ADR. Konsumenci, którzy napotkają problemy przy zakupie w Internecie, będą mogli złożyć skargę online za pośrednictwem platformy ODR w wybranym przez siebie języku. Platforma powiadomi sprzedawcę o skardze. Następnie konsument i sprzedawca ustalą, który podmiot ADR pomoże w rozstrzygnięciu ich sporu.

    Przedsiębiorcy zyskają, ale zostaną nałożone na nich obowiązki informacyjne

    Nowe przepisy będą miały bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą przedsiębiorstw, zwłaszcza, że każdy sektor będzie objęty właściwością systemu pozasądowego rozwiązywania sporów. Przedsiębiorstwa mogą też zostać zobowiązane do stworzenia, a co za tym idzie sfinansowania systemów ADR (w całości lub częściowo). Wysokość związanych z tym kosztów będzie zależna od branży, czy liczby zgłaszanych sporów. Ponadto przedsiębiorcy będą musieli dostosować swoje umowy i dokumenty handlowe, umieszczając w nich informacje o odpowiednich systemach ADR.

    Posiadanie dobrze zorganizowanego systemu ADR, umożliwia w efekcie samodzielne zapobieganie takim niekorzystnym dla przedsiębiorcy zjawiskom jak procesy sądowe lub władcze interwencje administracyjne organów regulujących rynek – komentuje Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

    Dzięki korzystaniu z ADR zamiast wejścia na drogę sądową, przedsiębiorstwa (w tym MŚP) mogą zaoszczędzić rocznie od 1,7 mld do 3 mld EUR oraz 258 dni. Platforma ODR pozwoli przedsiębiorcy na rozwiązanie sporu z konsumentem przez Internet, nawet jeżeli ten mieszka w innym państwie członkowskim i posługuje się innym językiem.

    Firmom zależy na tym, by ugasić pożar zanim spłoną dobra reputacja i realne zyski. Polubowne rozwiązanie sporu z konsumentem działa jak gaśnica, a długotrwałe postępowanie w sądzie może skutkować jak dolanie oliwy do ognia – dodaje Piotr Stańczak


    Warsztaty ECK dla przedsiębiorców

    Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce w porozumieniu z Prezesem UOKiK planuje organizacje warsztatów ADR dla przedstawicieli poszczególnych sektorów rynku.

    Podejmując inicjatywę Europejskie Centrum Konsumenckie pragnie pomóc w wypracowaniu przez poszczególne branże własnego punktu widzenia. Dzięki tym spotkaniom przedsiębiorcy będą mogli przedstawiać swoje obawy, wątpliwości, wypracowywać i zgłaszać własne pomysły oraz propozycje rozwiązań. Chcemy wysłuchać głosu przedsiębiorców, którzy niebawem wprost odczują rezultaty wprowadzenia nowych regulacji – wskazuje Piotr Stańczak.

    Pierwsze warsztaty odbyły się 20 maja br. i adresowane były do branży turystycznej. Uczestniczyli w nim reprezentanci izb i organizacji turystycznych, przewoźników oraz Ministerstwa Sportu i Turystki. Warsztat poprowadzili przedstawiciele Europejskiego Centrum Konsumenckiego oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spotkanie stało się dogodną sposobnością do przyswojenia nowej problematyki oraz dyskusji o systemie ADR, który miałby za zadanie rozwiązywanie sporów konsumenckich wynikłych z umów dotyczących świadczenia usług turystycznych.

     

    Konwencja warsztatowa spotkania umożliwiła swobodną wymianę poglądów. Zebrani wskazali, jakie korzyści i szanse oraz jakie zagrożenia widzą we wdrożeniu regulacji ADR i ODR. Przeciwstawiano możliwe rozwiązania ADR funkcjonującym obecnie trybom reklamacyjnym. Dyskutowano też problem finansowania systemu. Przedsiębiorcy podkreślali, że są niechętni tworzeniu nowych, odrębnych podmiotów, a instytucje ADR powinny powstać w ramach już istniejących organizacji (izb, stowarzyszeń, które cieszą się autorytetem branży). Pojawiła się też cenna inicjatywa utworzenia pilotażowego systemu ADR, który mógłby stanowić wzorzec dla innych branż usługowych. 


    O dyrektywie ADR:

    Dyrektywa gwarantuje konsumentom możliwość przekazywania wszelkich sporów krajowych i transgranicznych do rozpatrzenia w ramach systemów ADR (obejmujących również usługi internetowe), a także zapewniająca konsumentom otrzymywanie informacji o systemie ADR właściwym do rozpatrzenia ich. System ADR obejmie wszystkie sektory rynku z wyjątkiem opieki zdrowotnej i edukacji. Dyrektywa będzie wiążąca dla państw członkowskich, a jednocześnie pozostawi im swobodę decyzji co do sposobu i metod jej wdrożenia.

    O rozporządzeniu ODR:

    Rozporządzenie w sprawie ODR umożliwi konsumentom i sprzedawcom w UE zgłaszanie sporów dotyczących zakupów internetowych za pośrednictwem europejskiej platformy internetowego rozstrzygania sporów („platforma ODR”). Platforma ma mieć postać bezpłatnej, interaktywnej strony internetowej, dostępnej we wszystkich językach urzędowych UE.

    Projekt dyrektywy w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich


    Projekt rozporządzenia w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE