Jesteś tutaj:
Prawo cywilne
20.08.2010 - Zespół Internetowej Kancelarii Prawnej
Kliknij, aby ocenić:
 
5/2
Uwaga! Publikacja archiwalna
Oznacza to, że od czasu jej opublikowania pojawiły się zmiany aktów prawnych, mogące wpływać na aktualność poniższej treści. SerwisPrawa.pl nie aktualizuje automatycznie wszystkich publikowanych tekstów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi.
Jeżeli interesuje Cię uaktualnienie poniższego tekstu pod kątem obowiązującego stanu prawnego - kliknij w link (funkcja dostępna tylko dla zarejestrowanych Użytkowników).

Canal+ Cyfrowy naruszył prawo

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznała, iż sposób przekazania informacji o zmianie umowy, w tym o podwyżce abonamentu, nie gwarantował, że dotrze ona do klientów. W świetle informacji posiadanych przez Prezesa Urzędu, zastrzeżenia mógł wzbudzać sposób powiadomienia przez Spółkę swoich abonentów o zmianie wzoru umowy o abonament, regulaminu umowy o abonament oraz aneksu „Akcja Gotówka z góry”, polegający na zamieszczeniu informacji o planowanych zmianach we wzorcach umowy w przesłanym konsumentom Magazynie Abonentów Cyfra+ „PLUS+” (nr 27 maj-czerwiec 2009), Za stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej na Canal+ Cyfrowy została nałożona kara w wysokości prawie 3,6 mln zł.
Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wprowadza definicję przeciętnego konsumenta, jako osoby dostatecznie dobrze poinformowanej, uważnej i ostrożnej. Ponadto uznaje za wprowadzające w błąd działanie przedsiębiorcy, które w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. Tak jak było to w przypadku spółki Canal+ Cyfrowy.
 
Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte przez Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów po skargach konsumentów w listopadzie 2009 roku. W trakcie postępowania ustalono, że spółka zawiadomiła większą część swoich klientów o zmianach m.in. umowy abonamentowej oraz regulaminu jedynie zamieszczając informację w rozsyłanym Magazynie Abonentów „PLUS+” (nr 27 maj-czerwiec 2009). Zastrzeżenia Prezes Urzędu wzbudziły sposób i forma przekazania informacji. Konsument nie mógł spodziewać się, że na dwóch ostatnich stronach gazetki informacyjno-rozrywkowej znajdzie istotne dla niego wiadomości związane z podwyższeniem abonamentu za korzystanie z usług Canal+. Zmiana tak istotnego warunku umowy jak cena daje konsumentowi możliwość odstąpienia od kontraktu. Aby mógł z tego prawa jednak skorzystać, musi wiedzieć o planowanych zmianach.
 
W opinii Urzędu poinformowanie abonentów o nowych warunkach umowy na łamach magazynu firmowego nie nastąpiło w formie, która gwarantuje, że abonent się z nią zapozna. Zdaniem Urzędu formą taką może być np. przesłanie każdemu konsumentowi informacji o zmianach w odrębnym piśmie, dołączenie do gazetki pisma przewodniego z informacją, że zawiera nowe warunki umowy. Zamieszenie wiadomości w gazetce może być jedynie uzupełnieniem obowiązkowych działań informacyjnych.
 
Prezes UOKiK uznała praktykę spółki za nieuczciwą i nałożyła na spółkę karę w wysokości 3 569 113 zł. ustalając wysokość kary jako okoliczność łagodzącą wzięto pod uwagę, iż Canal+ zaniechała stosowania praktyki przed wszczęciem przez Prezesa UOKiK postępowania w sprawie naruszenia zbiorowego interesu konsumentów. Po zakończeniu zaś procesu wysyłki do konsumentów Magazynu Abonentów (nr 27 maj-czerwiec 2009), w toku postępowania administracyjnego, w pismach z dnia 25 listopada 2009 r. i 22 czerwca 2010 r., Spółka poinformowała o podjęciu decyzji, że wszelkie wprowadzane w przyszłości zmiany w stosowanych wzorcach umowy będą komunikowane abonentom w formie dodatkowej informacji o planowanej zmianie, umieszczonej w Magazynie Abonentów lub odrębnym piśmie przewodnim do Magazynu Abonentów. Ponadto przedsiębiorca ma przez sześć miesięcy publikować decyzję Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych oraz musi zamieścić w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające jej sentencję. Decyzja nie jest prawomocna. Przedsiębiorcy przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
 
Autor/Źródło: Zespół Internetowej Kancelarii Prawnej


Słowa kluczowe: konsument

Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2020 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.