- Reklama -
środa, 27 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoPrawo odbiorców odbiorców do bonifikat za niedostarczoną energię

    Prawo odbiorców odbiorców do bonifikat za niedostarczoną energię

    Ilość niedostarczonej energii ustalana jest na podstawie poboru energii w odpowiednim dniu poprzedniego tygodnia, a jej wartość – na podstawie średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym w poprzednim roku kalendarzowym. Aby uzyskać bonifikatę odbiorca musi złożyć odpowiedni wniosek w biurze obsługi klienta. Wniosek o bonifikatę należy złożyć do sprzedawcy energii elektrycznej, z którym odbiorca posiada zawartą umowę kompleksową lub do operatora systemu dystrybucyjnego. W myśl przepisu art. 39 ust. 2 tzw. rozporządzenia taryfowego przedsiębiorca ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku odbiorcy o bonifikatę za niedotrzymanie parametrów jakościowych obsługi odbiorców oraz parametrów jakościowych energii elektrycznej. Kwestię bonifikat z tytułu przerw w dostawie energii elektrycznej reguluje art. 37a rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną – tzw. rozporządzenia taryfowego.
     
    Oprócz bonifikat odbiorcy mogą zwracać się do przedsiębiorstwa o wypłacenie odszkodowań za szkody powstałe w wyniku braku zasilania energią. Przedsiębiorstwo energetyczne odpowiada za wyrządzoną odbiorcy szkodę na zasadach ogólnych wynikających z kodeksu cywilnego. Oznacza to, że konsument musi wykazać szkodę oraz określić jej wysokość. Jeżeli przedsiębiorstwo nie chce wypłacić żądanego odszkodowania odbiorca może złożyć pozew do sądu powszechnego. Kwestie związane z wypłatą odszkodowań nie leżą zatem w kompetencji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Urząd Regulacji Energetyki dokładnie sprawdza postępowanie przedsiębiorstwa Enion Energia przy rozpatrywaniu wniosków odbiorców o bonifikaty z tytułu przerw w dostawie prądu. W ostatnich dniach do URE zaczęły wpływać sygnały ze strony odbiorców na przedłużające się terminy rozpatrywania takich wniosków. Prezes URE z całą stanowczością będzie bronił prawa odbiorców do należytej obsługi oraz do bonifikat za niedostarczoną energię. Regulacje prawne są w tej sprawie jednoznaczne i bezwarunkowe: odbiorcom należą się bonifikaty niezależnie od przyczyn awarii pod warunkiem, że zostały przekroczone dopuszczalne czasy przerw w dostawach prądu.
     
    W związku z powyższym, jakiekolwiek uzależnianie wypłaty bonifikat od stopnia zawinienia przedsiębiorstwa bądź działania tzw. siły wyższej jest całkowicie nieuzasadnione, ponieważ rozporządzenie taryfowe nie warunkuje wypłaty jakimikolwiek czynnikami. W sytuacji, gdy w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego potwierdzi się, że Enion Energia odmawia naliczania i wypłaty bonifikat powołując się na warunki atmosferyczne, Prezes URE nałoży na przedsiębiorstwo karę. Kara taka może zostać nałożona w wysokości do 15% przychodów z działalności koncesjonowanej w roku poprzednim.
     
    Ponadto, Urząd Regulacji Energetyki prowadzi również działania wyjaśniające wobec ENION S.A. w związku z obowiązującymi w spółce procedurami rozpatrywania wniosków o wypłatę bonifikat za brak dostaw energii. Według URE zapisy znajdujące się w obowiązującej w ENION S.A „Instrukcji postępowania przy rozpatrywaniu wniosków odbiorców o wypłatę bonifikat lub odszkodowań z tytułu przerw w dostawie energii elektrycznej spowodowanej awariami w styczniu 2010 r. na terenie Oddziałów w Będzinie, Częstochowie i Krakowie” mogą naruszać interesy konsumentów. W związku z tym – poza czynnościami prowadzonymi w urzędzie – Prezes URE 11 marca 2010 roku skierował Instrukcję do skontrolowania także przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
     
    W dniu 11 marca – Prezes URE wezwał Enion Energia do złożenia szczegółowych wyjaśnień w sprawie składanych przez odbiorców wniosków o wypłatę bonifikat za brak dostaw prądu. Regulator chce się dowiedzieć ile wniosków o wypłatę należnych bonifikat wpłynęło do przedsiębiorcy, w ilu przypadkach rozpatrywania tychże wniosków przedsiębiorstwo przekroczyło 30 dniowy termin na ich rozpatrzenie oraz ile wniosków zostało rozpatrzonych negatywnie, a ile pozytywnie i czy zostały już wypłacone bonifikaty. Regulator żąda także podania przyczyn negatywnego rozpatrzenia wniosków. W przypadku stwierdzenia naruszeń obowiązku naliczenia i wypłaty bonifikat, zostanie wszczęte postępowanie o ukaranie przedsiębiorstwa.
     
    W ocenie Prezesa URE istniejąca formuła i uregulowania dotyczące wypłaty odszkodowań są niewystarczające. Należy podkreślić, że już w listopadzie ubiegłego roku Prezes URE w uwagach przesyłanych do Ministra Gospodarki zwracał uwagę, że bonifikaty są zbyt niskie, a procedura wymagająca złożenia wniosku o wypłatę utrudnia odbiorcom energii pozyskanie bonifikat. W związku z tym Regulator proponował dwukrotne podwyższenie kwot bonifikat oraz zobowiązanie przedsiębiorstwa do wypłacania bonifikat za niedostarczoną energię automatycznie – poprzez korektę kwoty najbliższego rachunku za energię, tj. bez konieczności składania przez odbiorcę pisemnego wniosku. Niestety propozycje te nie znalazły się w ostatniej nowelizacji rozporządzenia.
     
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE