Jesteś tutaj:
Prawo cywilne
26.09.2012 - Mondial Assistance
Kliknij, aby ocenić:
 
5/2

Z prawnikiem na zakupy

Jak sprawdzić zezwolenie na papugę Żako? Co zrobić, kiedy sprzedawca nie chce uznać reklamacji? Jak wyegzekwować zwrot nienależnie pobranej kwoty? Gdzie konsument może szukać pomocy?

Sklepy internetowe to coraz popularniejszy i na pewno tani i wygodny sposób robienia zakupów. Według badań Gemius E-commerce za 2011 rok 2/3 badanych internautów deklaruje, że dokonywało już zakupów on-line. Niestety dodatkową ceną, jaką czasem przychodzi płacić za taką wygodę, są nowe zagrożenia z tym związane. Niesolidni sprzedawcy nie zawsze chętnie przyjmują zwroty i reklamacje, łatwo trafić na wadliwy czy nieprawidłowo opisany towar, sporo jest też oszustów. W badaniach prowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) 66% ankietowanych przyznało, że nie wie (lub raczej nie wie), jakie prawa przysługują im w związku z zakupami w Internecie. Polacy nie znają swoich praw konsumenckich – tak w innym badaniu UOKiK odpowiedziało 75% pytanych.

Niestety klienci rzadko zdają sobie sprawę, że w ciągu dwóch lat od daty zakupu mogą reklamować wadliwy produkt - wynika to z odpowiedzialności sprzedawcy na podstawie ustawy o sprzedaży konsumenckiej. Sprzedawcy nagminnie uchylają się od odpowiedzialności, odmawiając przyjęcia reklamacji, narzucając konsumentom własny sposób jej załatwienia czy przewlekle rozpatrując składane zgłoszenia. Gdzie szukać wsparcia w takich sytuacjach? Jakie instytucje i narzędzia mogą być pomocne także przy sporach przy zakupach w sklepach tradycyjnych?



Uwaga na kongijskie papugi Żako

Fikcyjny sklep w Gdańsku - 800 tys. zł wyłudził gdańszczanin, który handlował sprzętem RTV/AGD, pobierał opłatę za sprzęt którego nie wysyłał.



Sprzedawał przemycane kongijskie papugi – na podstawie fałszywych  zezwoleń mieszkaniec woj. opolskiego sprzedawał on-line papugi Żako Kongijskie, kasując po 2800 zł za sztukę.



Rower, na którym źle jeżdżono - jedna z sieci sklepów sportowych odmówiła uznania reklamacji klienta w Poznaniu zwracającego niesprawny rower wartości 4 tys. zł, tłumacząc to nieprawidłowym użytkowaniem jednośladu.



To tylko kilka fragmentów z pojawiających się regularnie w mediach doniesień o oszustwach, nieuczciwości czy niesolidności osób sprzedających towary i usługi. O ile sprawa jest jasna, kiedy łamane jest prawo, a do akcji wkracza policja i prokuratura, o tyle coraz więcej jest spraw, przy których przeciętnemu konsumentowi trudno jest ocenić czy prawo rzeczywiście zostało złamane. Często wie, że sprzedawca wykorzystuje wobec niego swoją dominującą pozycję, nie wie jednak gdzie i w jaki sposób może szukać wsparcia w dochodzeniu swoich praw.



Gdzie po pomoc

Chociaż lista instytucji wspierających konsumenta jest dosyć długa samo skorzystanie z nich nie zawsze jest już takie proste. Nawet jeśli przeciętny Kowalski wie, gdzie swoją sprawę zgłosić, bywa, że napotyka na mur niemożności. Typowe problemy to brak czasu (i chęci) rzeczników praw konsumenta, żeby się spotkać i ocenić charakter sprawy, zbyt mała wartość zgłaszanych roszczeń, niewłaściwy adresat skargi czy tryb jej zgłaszania.



W 2011 roku UOKiK prowadził 372 postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, dodatkowo 752 postępowania wyjaśniające , 447 spraw kontroli wyrobów pod kątem ich zgodności z zasadniczymi wymaganiami oraz 1904 kontroli ogólnego bezpieczeństwa produktów.  Ogrom spraw, jakimi zajmuje się UOKiK powoduje, że często po prostu brakuje mu mocy przerobowych, a powiatowi rzecznicy praw konsumenta też nie dysponują zasobami, aby szybko i sprawnie wyjaśnić każde zgłoszenie.

Autor/Źródło: Mondial Assistance



1 2 DALEJ
Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Polecana kancelaria prawna
Kancelaria radców prawnych
Kadron
Kancelaria Adwokacka
Informacja o kancelarii pochodzi z Bazy prawników SerwisPrawa.pl
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2018 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.