- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoOdpis z księgi wieczystej

    Odpis z księgi wieczystej

    Odpis z księgi papierowej
    Dla uzyskania odpisu z papierowej księgi wieczystej niezbędna jest znajomość jej numeru. W przypadku starych ksiąg jest to sam ciąg cyfr, bez żadnych oznaczeń literowych. Numer można ustalić we właściwym wydziale wieczysto-księgowym lub też w ewidencji gruntów i budynków właściwego starostwa powiatowego. Warunkiem koniecznym do uzyskania odpisu jest złożenie stosownego wniosku. Wniosek należy sporządzić samodzielnie. Powinien on zawierać dane osobowe wnioskodawcy, oznaczenie sądu i wydziału wieczysto-księgowego oraz odpowiednią treść, w której wnosi się o wydanie odpisu z księgi wieczystej o konkretnym numerze, prowadzonej przez właściwy sąd rejonowy. Wniosek trzeba oczywiście podpisać. Powinien on również zawierać informację o tym, czy wnioskodawca chce odebrać odpis osobiście, czy ma być on wysłany pocztą na wskazany adres. Przedmiotowy wniosek należy opłacić. Opłaty można dokonać w kasie sądu lub przelewem na rachunek bankowy sądu. Wynosi ona 6,-zł za stronę odpisu. Wniosek można wysłać pocztą (najlepiej listem poleconym) lub złożyć osobiście w siedzibie sądu. Czas oczekiwania na taki odpis wynosi nawet 3 tygodnie. Generalnie zaletą odpisu z księgi papierowej jest łatwość jego odczytywania, choć należy pamiętać, że można go uzyskać jedynie w wydziale właściwym miejscowo dla danej nieruchomości.Odpis z księgi elektronicznej
    Aby uzyskać odpis z elektronicznej księgi wieczystej również trzeba znać jej numer. W tym przypadku należy jednak pamiętać, że numery elektronicznych ksiąg wieczystych składają się zarówno z liter jak i cyfr. W przypadku ksiąg elektronicznych wnioskujący ma możliwość wyboru rodzaj odpisu. Odpis zwykły wskazuje informacje o nieruchomości na dzień składania wniosku a odpis zupełny pokazuje aktualny stan oraz wszystkie wcześniejsze wpisy w księdze wieczystej. Można również uzyskać zaświadczenie o zamknięciu księgi wieczystej, gdy np. wszystkie działki zostały odłączone do innej księgi wieczystej. Wniosek o stosowny odpis z księgi elektronicznej składa się na specjalnym formularzu. Formularze są dostępne na stronie ministerstwa sprawiedliwości (www.ms.gov.pl) lub na miejscu w siedzibie sądu. Formularz wypełnia się poprzez wpisanie w odpowiednie rubryki swoich danych. Należy pamiętać, żeby na formularzu nie dokonywać żadnych skreśleń i przeróbek, w przeciwnym wypadku zostanie on zwrócony. Oczywiście wniosek trzeba opłacić. Trzeba to zrobić przed jego złożeniem, w kasie sądu lub przelewem na rachunek bankowy sądu. Opłata za odpis zwykły wynosi 30,-zł, za pełny 60-zł, natomiast zaświadczenie kosztuje 10,-zł. Taki wniosek można złożyć w wydziale ksiąg wieczystych , w każdym sądzie w Polsce. Nie trzeba więc zachowywać właściwości miejscowej. Przy księgach wieczystych liczących ponad 100 stron wniosek można odebrać kolejnego dnia roboczego lub otrzymać pocztą. Przy mniejszych księgach odbiór możliwy jest na miejscu tego samego dnia.

    Ważność wpisu
    Przepisy nie określają, jak długo jest ważny odpis z księgi wieczystej. Należy pamiętać, iż jest on ważny tak długo, jak długo wpisy w księdze nie uległy zmianie. Powszechnie przyjmuje się, że należy posiadać odpis nie starszy, niż 3 miesiące.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE