- Reklama -
piątek, 19 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoOchrona klientów korzystających z usług turystycznych

    Ochrona klientów korzystających z usług turystycznych

    Jedną z zaprojektowanych zmian jest eliminacja możliwości oferowania usług przez zagranicznych przedsiębiorców za pośrednictwem agentów turystycznych. Do projektu wprowadzono zapis, na podstawie którego przedsiębiorca zagraniczny będzie miał obowiązek prowadzenia oddziału na terenie Polski. Rozwiązanie to umożliwi skuteczny nadzór nad działalnością turystyczną oraz łatwiejsze dochodzenie roszczeń przed polskim wymiarem sprawiedliwości. Z obowiązku tego będą wyłączeni przedsiębiorcy posiadający siedzibę na terytorium Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu oraz Konfederacji Szwajcarskiej.
    Organizatorzy turystyki i pośrednicy turystyczni, którzy posiadają siedzibę na terytorium innych państw członkowskich Unii Europejskiej, EFTA oraz Szwajcarii oraz świadczący usługi na terenie Polski będą w dalszym ciągu mieć obowiązek rejestrowania się w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki. Aby uzyskać wpis do rejestru, zagraniczny organizator turystyki lub pośrednik turystyczny będzie musiał złożyć wniosek do marszałka województwa, w którym stwierdzi, że zna i spełnia warunki wykonywania działalności turystycznej. Do wniosku muszą być dołączone oryginały dokumentów potwierdzających posiadanie zabezpieczenia finansowego. Rozwiązanie to zmniejszy ryzyko niewypłacalności organizatora i zapewni większą ochronę konsumentów imprez turystycznych. Jest to szczególnie ważne w przypadku np. konieczności pokrycia w pełnej wysokości kosztów powrotu klienta do kraju. Przewidziano, że organizator turystyki nie będzie musiał posiadać zabezpieczenia finansowego jedynie wówczas, gdy będzie przyjmować wpłaty klientów dopiero po wykonaniu umowy albo na rachunek powierniczy i tylko w przypadku, gdy są to usługi krajowe.
    Zgodnie z zaprojektowanymi przepisami, będzie można zawiesić działalność turystyczną na okres nie dłuższy niż 2 lata. W okresie zawieszenia przedsiębiorca nie będzie musiał posiadać zabezpieczenia finansowego na rzecz klientów. Zawieszenie nie będzie zwalniać z obowiązku wywiązania się przedsiębiorcy z umów zawartych z klientami przed okresem zawieszenia działalności turystycznej. Przepisy projektu jednoznacznie wskazały ministra sportu i turystyki oraz marszałka województwa jako osoby upoważnione do kontrolowania działalności dotyczącej organizacji imprez turystycznych i pośrednictwa turystycznego. Pozwoli to ograniczyć szarą strefę i związaną z nią nieuczciwą konkurencję.
     
    Doprecyzowano również przepisy, które dotyczą zawiadomień o nieprawidłowym wykonaniu umowy i składania reklamacji odnoszących się do wadliwie wykonanych usług wchodzących w skład imprezy turystycznej. Nowe przepisy wprowadzają ponadto ułatwienia w prowadzeniu działalności przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Kierownik przedsiębiorstwa lub oddziału nie będzie musiał np. spełniać wymagań związanych z wykształceniem, praktykami i niekaralnością. Zaproponowano także, aby upoważnienie do prowadzenia szkoleń dla kandydatów na przewodników i pilotów wycieczek zostało zastąpione przez wpis do rejestru organizatorów szkoleń, który jest prowadzony przez marszałka województwa. Rozwiązanie to pozwoli uniknąć przedkładania wielu dokumentów udowadniających prowadzenie tych szkoleń.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE