Jest to umowa nazwana, przez którą przyjmujący zlecenie, zwany agentem, zobowiązuje się, w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.
Umowa agencyjna jest umową konsensualną, odpłatną, wzajemną i co do zasady dwustronnie handlową, czyli taką, której obiema stronami są przedsiębiorcy. Może być ona zawarta w dowolnej formie. Forma pisemna jest wymagana tylko wtedy, gdy umowa ta wprowadza odpowiedzialność „del credere” czyli odpowiedzialność agenta za wykonanie zobowiązania przez klienta.
Mogą istnieć dwa rodzaje agencji: agencje pośredniczące oraz agencje przedstawicielskie. Agencja pośrednicząca to taka, w której agent pełni rolę jedynie pośrednika. W zamian za wynagrodzenie, najczęściej w postaci prowizji, stwarza on możliwości do zawarcia umów pomiędzy zleceniodawcą a klientem, kojarząc kontrahentów ze sobą. Wykonuje zatem jedynie czynności faktyczne a nie zawiera w imieniu zleceniodawcy żadnych umów. Z kolei agencja przedstawicielska to usługi agenta, polegające na zawieraniu umów w imieniu dającego zlecenie, które obejmują dokonywanie czynności prawnych oraz niejednokrotnie związanych z nimi czynności o charakterze faktycznym (np. wyszukiwanie osób, z którymi można zawierać umowy określonego rodzaju, ułatwianie spotkań z takimi osobami celem prowadzenia z nimi rokowań, sprowadzanie do dającego zlecenie osób pragnących zawrzeć umowę oznaczonego rodzaju, przekazywanie prospektów i próbek, informowanie o warunkach umów i właściwościach towaru). Biorąc pod uwagę to, czy agentowi w umowie przyznano prawo wyłączności w odniesieniu do oznaczonej grupy klientów bądź też obszaru geograficznego możemy wyróżnić również agencje wyłączne i niewyłączne.