Reklama zawodów prawniczych

Obsługa prawna firm i osób, Windykacja należności, odszkodowania

Świadczenie usług prawnych przez notariuszy, adwokatów i radców prawnych wymaga pozyskiwania klientów. Dotarcie do klienta jest z kolei związane z reklamowaniem takich usług. Warto wiedzieć, że bardzo rygorystycznie do kwestii dopuszczalności reklamy podchodzi samorząd notarialny, mniej adwokacki a najbardziej liberalny jest samorząd radców prawnych. Uregulowania dotyczące reklamowania usług przez notariusza, adwokata i radcę prawnego znajdują się zazwyczaj w kodeksie etyki zawodowej danego zawodu prawniczego oraz w przepisach wewnętrznych.

pobierz_plik
Wniosek o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego z urzędu w sprawie cywilnej POBIERZ »
pobierz_plik
Wniosek o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego z urzędu w sprawie o alimenty POBIERZ »

Zakaz reklamy u notariuszy

Samorząd notarialny zdecydowanie zabrania reklamy notariuszom. Według Kodeksu Etyki Zawodowej Notariusza (Uchwała Nr 19 Krajowej Rady Notarialnej z dnia 12 grudnia 1997r. ze zm.) notariusz powinien kierować się zasadą lojalności, życzliwości i szacunku w stosunku do innych notariuszy, zachowując wszakże prawo do oceny ich pracy, a zarazem wystrzegając się jakichkolwiek form nieuczciwej konkurencji zawodowej. Do działań nieuczciwej konkurencji zalicza się również uprawianie reklamy osobistej, w jakiejkolwiek postaci. Niedopuszczalna jest również indywidualna reklama kancelarii notarialnej. Co ważne, informacji o notariuszach mogą udzielać środkom przekazu tylko organy samorządu notarialnego. O swym udziale lub współpracy z jakimkolwiek środkiem przekazu publicznego, notariusz jest zobowiązany wcześniej poinformować Radę Izby Notarialnej. Za współpracowanie z mediami bez konsultacji z Radą Izby Notarialnej grozi odpowiedzialność dyscyplinarna. Należy pamiętać, że wytyczne dotyczące zagadnień technicznych reklamy kancelarii notarialnej zawiera także Regulamin wewnętrznego urzędowania kancelarii notarialnej (Uchwała Nr 12 Krajowej Rady Notarialnej z dnia 29 listopada 1991r.). Akt ten szczegółowo określa, co powinna zawierać, jak powinna wyglądać i gdzie powinna być umieszczona nazwa kancelarii. Samorząd notarialny dokładnie uregulował również kwestię posiadania przez kancelarie notarialne stron internetowych. Na mocy Uchwały Nr VI/14/2008 Krajowej Rady Notarialnej z dnia 15 lutego 2008r. w sprawie określenia zakresu i formy zakładania i prowadzenia stron internetowych dla kancelarii notarialnych notariusz może prowadzić dla swojej kancelarii tylko jedną stronę internetową. Dodatkowo treść, kształt graficzny oraz kolorystyka strony nie mogą naruszać powagi lub godności zawodu notariusza. Na przedmiotowej stronie mogą się między innymi znaleźć imię oraz nazwisko notariusza, tytuł naukowy, znajomość języków obcych, adres kancelarii,  numery telefonów i faksu, plan lub mapka dojazdu do kancelarii, informacja o usytuowaniu kancelarii (piętro, winda, podjazd dla niepełnosprawnych) oraz o parkingu, linki do stron internetowych KRN oraz właściwej izby notarialnej, logo notariatu polskiego, godziny urzędowania kancelarii. 

R E K L A M A

Prawo do informowania o działalności zawodowej u adwokatów

Adwokaci nie mogą się reklamować, ale mają prawo do informowania o swojej działalności. Zgodnie ze Zbiorem Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu (Uchwała Nr 2/XVIII/98 Naczelnej Rady Adwokackiej z dnia 10 października 1998r. ze zm.) adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego. Dopuszczalne jest natomiast informowanie o swojej działalności zawodowej. Taka informacja i jej forma musi być jednak zgodna z zasadami Kodeksu Etyki Adwokackiej, zgodna z przepisami obowiązującymi, zwłaszcza dotyczącymi ochrony konsumentów i zwalczania nieuczciwej konkurencji,  dokładna i nie wprowadzająca w błąd, przekazywana z poszanowaniem tajemnicy zawodowej oraz nie ukierunkowana na udzielenie adwokatowi konkretnego zlecenia (z wyjątkiem przetargów, konkursów oraz ofert złożonych na wyraźne życzenie potencjalnego klienta). Adwokat może informować o świadczonej pomocy prawnej między innymi poprzez informacje umieszczane na dokumentach firmowych, wpisy dokonywane w książkach telefonicznych i adresowych, przesyłane za pomocą elektronicznych środków komunikacji na wyraźne życzenie potencjalnego klienta, umieszczane na stronach internetowych oraz dane umieszczane o tej stronie w katalogach i wyszukiwarkach, stosowne oznaczenia siedziby kancelarii oraz broszury lub informatory. Należy jednak pamiętać, że adwokatowi nie wolno proponować usług potencjalnym klientom w formie oferty skierowanej do osób, które uprzednio nie wyraziły takiego wyraźnego życzenia. Niedopuszczalne jest także odpłatne inspirowanie artykułów prasowych lub audycji, które pod pretekstem obiektywnej informacji mają służyć promocji adwokata, jego kancelarii lub spółki, a także przekazywanie za publikowanie informacji wynagrodzenia z wyjątkiem rozsądnych kosztów publikacji. Adwokat nie może także zwracać się do potencjalnych klientów w celu informowania o swojej działalności, również podczas nieproszonych wizyt, rozmów telefonicznych i w korespondencji do osób niezwracających się do niego o pomoc prawną a także zlecać osobom trzecim rozpowszechniania informacji o nim.


Obsługa prawna firm i osób, Windykacja należności, odszkodowania

Szukasz porady prawnej?

Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:

Wasze komentarze

® 2008 - 2014 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.